Riksdagen. I Thorsdags återtog riksdagen sin verksamhet, hvilken under mer än en vecka varit afbruten, med undantag deraf att några bordläggningsplena under mellantiden egt rum. Med hänseende till den först förekommande fragan, den om fortsatt anslag för utgifvande af tekniskekonomisk beskritning öfver statens jernvägsbyggnader ha kamrarne stannat i olika beslut, i det Första kammaren biföll, men Andra kammaren afslog, den senare med 116 röster mot 57, K. M:ts af statsutskotet under vissa förbehåll tillstyrkta förslag derom. . Statsutskottets utlåtande angående tullverkets aflöningsstat för 1571 godkändes i alla punkter af Första kammaren och af Andra kammaren endast med den inskränkning att pensionerne för tjenstemäns och betjentes döttrar skulle upphöra vid den ålder, då de äro pligtige att erlägga mantalspenningar. K. M:ts proposition om rättighet för Göta kanalbolag att mot aflemnande af Toas aktier i Kinda kanalverk lyfta den summa på 100,000 rdr, hvilken såsom säkerhet för kanalens framtida underhåll finnes deponerad i riksgaldskontoret, bifölls i Första kammaren, men afslogs i Andra kammaren; på båda ställena fattades beslut utan votering. I de närmast följande frågorne vanns deremot enighet mellan kamrarne, i det motionerna om lån för återuppbyggande af Lindesbergs kyrka samt om statsanslag till Baggensstäkets upprensning af båda afslogos, och beloppet såväl af stora som lilla kr ditivet saststalldes i enlighet med statsutskottets slag eller till resp. 3 och 13 mill. rdr. Frågan om stambanornas spårvidd föranledde långa och lifliga ofserlaggningar. Att östra stambanan skulle byggas bredspårig beslöts, men med hänseende till norra stambanan stannade representantkamrarne i olika beslut. Statsutskottet hade föreslagit att riksdagen skulle hos K. M:t anhålla, att han, efter föregången utredning, måtte taga i öfvergande, om icke ändamålsenligt vore att ett billigare byggnadssätt, vare sig genom smalare spårvidd eller lättare ötverbyggnad , här tillämpades. Första kammaren äfJorde gan i enlighet med utskottets förslag (med 60 röster mot 32), hvaremot AnAra kammaren med 110 röster mot 60 beslöt att, utan att hänskjuta frågan till K. M:ts afgörande, banan skulle byggas med en spårvidd af 3 fot 6 tum engelskt mått. Andra kammaren hade, såsom man torde erinra sig, återremitterat statsutskottets hemställan om decharge åt fullmäktige i riksgäldskontoret, egentligen syftemal att få åtskilliga omständigheter, som voro förbundna med afslutandet af 1868 års jernvägslån, närmare utredda. Efter en kort, men skarp och liflig debatt, segrade vid omröstningen deras mening, hvilka önskade meddela full decharge, öfver den åsigt, som visserligen icke ville motsätta sig j j j j j I j j j j j i j j j j j