Article Image
afgjordt att den föreslagna skatteförhöjningen (från 3 till 5 rdr pr 1000 rdr af det högsta sedelbelopp, som under det föregående året varit utelöpande) icke blir vid samfälld votering af riksdagen bifallen. Andra kammarens tredje tillfälliga utskott har under förl. Thorsdag afgifvit följande utlåtanden: i anledning af hr A. Bergströms motion om hemställan till K. M:t att en författning måtte utfärdas i fråga om beskaffenheten af och tillsynen å andra ångkittlar och ångpannor än de i ångfartyg använda, låta utarbeta och till efterrättelse utfärda allmän författning om hvad beträffande äfven de förstnämnde iakttagas bör; dock att ångpannor och angkittlar af mindre rymd från föreskrifterna undantag I anledning af en utaf hr P. Staaf väckt motion om en sådan förändring i k. förordningen angående lotsoch fyrinrättningar riket af den 9 Juli 1862, att svenska ångbåtar, som göra regelbundna turer emellan orter a danska städer, må efter verkställd inklarering anses och behandlas såsom emellan inrikes orter gående fartyg, hvilken motion, under erinran att en komite för närvarande har sig anförtrodt att genomse och omarbeta lotsförordningen, blifvit afstyrkt; samt i anledning af hr M. Medins motion angående ifrågasatt ändring i gällande bestämmelser rörande trafiken å statens jernvägar; och hemställer utskottet, att riksdagen beslutar aflåtande till K. M:t, derest oundvikliga hindar derför ej möta, täcktes föreskrifva, dels att de blandade tägen så ordnas, att större väglängd hvarje dag kan tillryggaläggas än som för närvarande eger rum, dels ock att fraktkostnaden för artificiella godningsamnen, foreträdesvis kalk, äfvensom för bränntorf varder i möjligaste måtto nedsatt. Mot statsutskottets utlåtande angående sistnämnde motion hafva hrr Granlund, Jönsson och Andersson sig reserverat och förenat sig om följande utlåtande: att riksdagen måtte i und. skrifvelse till Kongl. Maj:t, hemställa att derest icke från trafikstyrelsen för statens jernvägar sådana hinder uppstallas, som göra en sådan förändring omöjlig, tredje klassens vagnar måtte få åtfölja snälltågen mot passagerareafgiftens höjande till 40 öre milen eller i händelse detta icke kan ske, de blandade tågen måtte så förändras, att resan mellan Stockholm och Malmö kan ske på två dagar.

26 mars 1870, sida 2

Thumbnail