ogrundade — ett förbållande, öfver hvilket man icke kan annat än hjertligt glädja sig, både tör Jkungens och folkets skull. Denna hufvudtitels belopp utgör således fortfarande 1,417,000 rdr. I andra hufvudtiteln (justitiedepartementet) äro förändringarne mycket obetydliga. Nuvarande anslagssumman är 2,495,700 rdr, och föreslås en tillökning af 35,000 rdr i de ständiga utgifterna, hvarjemte för tillfälliga vtgifter (fullbordande af kronohäktet i Westervik och temporär förstärkning af divisionerna i Göta och Skånska Hofrätterna) erfordras 30,000 rdr. Kostnaderna för utarbetandet af lagförslag som blifvit af riksdagen begärda tror justitiestatsministern skola kunna bestridas derigenom att ett revisions-sekreterareembete, med derunder lydande kanslistoch kopist-befattningar, fortfarande någon tid hålles otillsatt. Tredje hufvudtitelns (utrikesdepartementets) slutsumma 607,000 rdr är alldeles densamma som i nuvarande riksstat. Det belopp häraf, som åtgår till de diplomatiska utgifterna (440,000), användes ock till enahanda föremål som tillförne, men deremot har bidraget till konsulsfonden i åtskilliga hänseenden erhållit eu förändrad användning, ehuru slutsumman fortfarande är 160,000 rdr. De till generalkonsulatet i London förut inflytande lästafgifter, hvilka gjorde detta embetes innehafvare till den utan jemförelse bäst aflönade bland Sverige-Norges tjenstemän skola hädanefter ingå till konsulssonden; generalkonsuln på förenämnda ställe sättes på fast aflöning, och det härigenom uppkomna öfverskottet användes till, bland annat, inrättandet af ett generalkonsulat i Newyork. Bland de under denna hufvudtitel förekommande utgifter finnes äfven upptaget Åunderhåll och brandförsäkring af Svenska kronans hus i Tanger. Enär dervarande generalkonsulat icke synes numera vara af större vigt än att regeringen, i enlighet med riksdagens önskan, icke behöft vid nyligen uppkommen ledighet tillsätta befattningen, utan anförtrott dess upprätthållande åt främmande makts konsul å platsen, förefaller det som om detta dyrunderhållna hus skulle utan mehn kunna för stateverkets räkning försäljas. Men i alla händelser förefaller det något besynnerligt att ehuru staten eger hus derstädes särskilt anslag likväl skall utgå till kontorshyra. Inom fjerde hufvudtitelns område ha af chefen för landtförsvarsdepartementet åtskilliga vigtiga förändringar blifvit föreslagna. Den plan till en genomgripande omorganisation af försvarsväsendet, som vid förra riksdagen framlades, har visserligen icke blifvit återupptagen; men de delar af densamme, som åsyfta stammens mera likformiga fördelning öfver landet, återfinnas i konungens proposition. Medlet att åstadkomma detta mål är också detsamma, nemligen öfverflyttande till landtförsvaret af de båtmansrotar, som för flottans behof kunna undvaras, samt af det nu på flottans stat uppförda marinregementet; detta senare dock i betydligt förminskad nu merär. De stamtrupper, hvilka i den vid föregående riksdagen framlagda organisationsplanen föreslogos till nybildning — Westernorrlands regemente och Hallands sältjägare kår — ha blifvit förökade, i det ett ursprungligen af enskild motionär väckt förslag om inrättandet af en stamtrupp äfven för södra Kalmar län blifvit upptaget. Sistnämnda nya kår skulle erhålla benämningen Kalmar fält jägarekår. För att bringa nummerstyrkan vid de särskilda regementena till en större likhet än som nu förefinnes har krigsministern föreslagit en omreglering, hvarigenom rotar från regementen med för stor nummerstyrka öfverföras till svagare regementen. Härigenom och genom effektiv rotering af de s. k. frisocknarne i Örebro län samt genom uppsättande af kontant aflönadt manskap till ett antal af 300, hufvudsakligen för att komplettera numerären vid Hallands och Norrbottens fältjägarekårer, kommer nummerstyrkan vid alla armåens kårer att likformigt utgöras af 500 man, samt vid regementena af antingen 1080 eller 1000, under det att förut regementenas numerär vexlat mellan 1244, det högsta, och 766, det lägsta antalet. Bland minskningarne i den värfvade styrkan återfinnes, utom den omnämnda reduktionen af det från sjöförsvaret öfverflyttade marinregementet, äfven förvandling af Wermlands fältjägareregemente till kår. Deremot finner man icke här owtaladt det i den fullständiga organisationsplanen innehållna förslaget om att båda gardesregementena älvenledes skulle förvandlas till kårer, hvardera på en bataljon. Vi beklaga detta, isynnerhet derför att enligt vår mening framgången af hvad krigsministern för öfrigt föreslagit hade ö A 2 — to mana LL emimAi 1