Article Image
vis: råhet och ega ej heller denna höjande ideala fläkt, som går genom de senare af hans alster. Från denna första period ingick han 1592 i den andra och utvecklade sig under tiden 1592—1600 från lärjunge af Plautus, Seneca samt äfven engelska föregångare till ett mästerskap, som ännu står oupphunnet at senare seklers diktare. Till denna tidsatdelning höra bi. a: Romeo och Julia, Midsommarnattsdrömmen, NIir slutet är godt, är allting goct — den erotiska dramatikens sagraste och finaste frukter; Köpmannen i Venedig; Richard II och III, Konung Johan, Henrik IV och V — den reala, handlingsrika dramatikens kraftigaste gestalter; — och til sist dessa fyra lustspel: De muntra fruarne i Windsor, Som ni behagar, Hvad ni vill och — usckot väsen för ingenting, i hvilka Shakspeares ande utvecklar sin renaste frihet och glädtighet i ett formfulländadt skick, der hans qvickhet är outtömlig och hans förmåga öfver ordens konstigaste slingor framträder såsom nästan absolut. Från detta lustspel öfvergick Shakspeare till sorgespelet, der hans store ande skulle utveckla hela djupet af sin psykologiska makt. Till nämnda andra period hörde, såsom sagdt, hans lustspel Aycket väsen för ingenting, hvilket för närvarande gifves med så stor framgång på vår scen och för hvilket vi skola nästa gång lemna närmare redogörelse såväl i afseende på innehållet som spelet. Vi ha dock velat förutskicka denna historiska inledning.

26 november 1869, sida 2

Thumbnail