Article Image
N:t förordnat: till kronofogde i Skara fögderi af Skaraborgs län länsbokhållaren C. G. Cederlöf; till kronofogde i Norra och Södra Åbo samt Bjäre häraders fögderi af Kristianstads län länsnotarien J. S. Bruzelius; samt landskontoristen R. Martin att vara bärads-skrifvare i Jönåkers, Rönö och Hölebo häraders fögderi af Södermanlands län. Ett baptistbröllop som hölls d. 25 sistl. September i missionshuset i Broby, 2 mil från Helsingborg, och dervid äktenskap ingicks mellan en privatlärare E. Eriksson och en skollärarinna vid namn Charl. Andersson, båda tillhörande baptisternas samfund, skildras at Öres.-P:n på följande sätt: Sedan den ganska rymliga lokalen blifvit till trängsel uppfylld, uppstämdes en sång, hvarunder bruden och brudgummen inträdde; bruden åtföljd af de qvinliga och brudgummen af de manliga slägtincarne, intogo sina platser på hvar sin sida om talarestolen. Derefter uppträdde en samfundets lärare vid namn Wingren, hvilken, efter bön om Herrans ledning och välsignelse. i ett kort föredrag, både varmt, klart och lättfattligt, skildrade det sätt hvarpå de gamla vördade folken ingingo äktenskap; hvilken ställning Kristus och hans apostlar dertill intogo: att i alla deras yttranden derom tydligen framgår, att de ansågo det vara en borgerlig handling och att de aldrig inblandade sig deruti utom då det grep in i samvetsförhällanden. samt att de kristna församlingarne i de första sju århundradena icke visste om någon kyrklig handling såsom laglig form för äktenskapets ingående, men väl att de sjelsmant och af hjertans behof sökte kyrkans välsignelse och förböner. Först när kyrkan afvikit från Kristus, sin rättmätige herre och, lik en sin man otrogen hustru, hvilken håller sig till en annan, blifvit inväfd med staten och prosterskapet i ett slags statsmaskineri. Vet den presterli eln påbjuden, som enda lagliga formen för äktenskaps ingående. Talaren skildrade derefter de vidskepelser, som inom katolska kyrkan utvecklade sig ur föreställningen om åktenskapet, såsom kyrklig handling, men huru Luther uppträdde deremot och med bibeln i hand utan omsvep lärde, att äktenskapet är en borgerlig handling, liksom anskaffandet at kläder och föda. Derefter upplyste ,talaren, att brudparet, som delade denna Luthers åskådning af äktenskapet, väl icke kände sig tillfredsstäldt utan en borgerlig bekräftelse på sin forening, men då en sådan under för dem antagliga vilkor ej stode att få, ville de inför de församlade offentligen tillkännagifva sin förening och erhålla sin församlings välsignelse och förbön i det hopp, att den tid ej är långt borta då de skola få den erkänd afven af staten. Såsom anledning till denna förhoppning anfördes bland annat, att civiläktenskapet redan är erkändt i de tlesta civiliserade länder, såsom Förenta Staterna, Frankrike, Holland, Skottland, Danmark och Österrike. Talaren slutade med några hjertzripande erinringar rörande vigten af denna förening och vilkoren för ett lyckligt äktenskap. omedelbart härefter uppträdde brudparet inför folket, då brudgummen i följande ordalag förklarade sig taga bruden till sin hustru: Jag Erik Eriksson tager dig Charlotta Andersson nu till min äkta maka och lofvar genom Guds nåd älska dig och förblifva dig troven tills döden oss ätskiljer och till ett tecken derat gifver jag dig denna ring. Bruden upprepade samma ord med nödig namnförändring. Härefter uppträdde åter den förutnämnde talaren och i en brinnande bön nedkallade Guds välsignelse öfver de unga makarne. IIlögtidligheterna afslutades derefter med sjungande af sången 62 pilgrimssångernamm omr om A —

19 oktober 1869, sida 2

Thumbnail