i Seminarii lokal (Drottninggatan n:o 70) Onsdagen kl. 10—1 f. m. samt 3—5 e. m. Programmet för öfverläggningsämnena upptager åtskilliga vigtiga frågor rörande folk skolan och synes oss, så som det är uppställdt, komma att leda till en helt säkert liflig kontrovers mellan anhängare af gamla och nyare föreställningar om den riktning, i hvilken folkskolans utveckling bör gå. Anhängarne af det gamla vilja, om vi uppfattat deras ställning rätt, alt det bekanta monitörsystemet skall återinföras, ehuru det nu skyltar med benämningen Vexelundervisningsi st. f. Lancasterska metoden. Detta system afser, att folkskolans lärjungar skola, då de uppnått en viss kurs eller ett visst lexlag, bli repetitörer för de mindre försigkomna barnen. Alldenstund mindre bemedlade föräldrar ej gerna kunna hålla sina barn länge i skolan, måste deraf följa, att de senare komma att, enligt detta system, endast bibringas ett inskränktare mått af kunskaper. Då man derjemte tager i betraktande, att en ej obetydlig del af folkskolebarnens undervisning upptages af katekesläsning, biblisk historia, förutom några få andra elementa, förefaller det oss som att det gamla systemets törfuktare skulle vilja grundligt lära barnen detta, men äfven dertill inskränka sig, under det att man gerna vill anslå strängen af att större besparingar i undervisningen skulle på detta sätt kunna införas. Men ha de betänkt, att de i sjelfva verket sålunda arbeta för att ställa folkskolans barn på en absolut lägre ståndpunkt, än öfriga barn, och dermed uppdraga för folkskolans utveckling en kinesisk mur? Ha vi bedömt de olika meningarne rätt, vilja deremot anhängarne af det nya, att folkskolorna ej skola vara större, än att hvardera skolans lärare undervisar sina lärjungar och söker att bibringa dem det för deras skoltid högsta möjliga mått af kunskaper, utan att uppehålla dem genom monitörsväsendet. Genom Riksdagens beslut äro sådana åtgärder vidtagna, att folkskolan kommer i ett visst organiskt sammanhang med elementarläroverken, hvilket sammanhang skulle, mena anhängarne af det nya, genom monitörväsendet så godt som omöjliggöras. Det är sannt att detta nya system måste fordra tillvaron af flera skolor, emedan hvarje skolas barn endast genom läraren erhåller sin undervisning; men den större kostnaden härvid ersättes genom det högre mått af kunskaper, som kan larjungan bibringas — och kan man väl på ett bättre sätt göra uppoffringar, än genom att höja arbetarnes barn i vetande och kunskaper, hvilka i våra dagar äro så oundgängliga för hvar och en, som inträder i det verksamma lifvet, der han skall draga fördel at hvad han lärt och der han skall bestå täflan med de många? Utan att vilja påstå, det alla den s. k. syexelundervisniogens vänner tänkt sig dessa konseqvenser af sina förutfattade meningar, tro vi dock, att den framställning vi här gjort ar de tvenne olika riktningar, som nu visa sig inom solkskolerörelsen, är i det väsentliga riktig. Alldenstund det möte, som i dag tager sin början, visar sig vilja, att döma af dess program, förhandla just dessa hufvudprinciper, ha vi ansett oss böra här, så klart och enkelt som vi kunnat, lemna en orienterande öfversigt af den väsentliga meningsskilnaden. Konstutställnivgens utlottning kommar att eva rum först Måndacen d. 9 d:s kl.