Article Image
Förbindelsen mellan England och Frankrike. En engelsk tidning har lemnat en intressant redogörelse sör de olika förslagen att åstadkomma en beqvämare förbindelse mellan England och Frankrike än den som nu existerar. Vi tillåta oss att ur denna uppsats för våra läsare återgifva det märkligaste. Tidningen omtalar först en engelsk civilingeniör mr Boyds gigantiska förslag att öfver engelska kanalen lägga en ofantlig tubulär brygga. Många ufmärkta iogeniörer och bland dem den yngre Brunel erkände att förslaget var utförbart, men kostnaden — 35 millioner pund sterl.!! — gör dock att man mäste se sig om efter någon annan utväg. Luftseglarsällskapet i England, som till president har hertigen af Argyll och till vicepresidenter hertigen af Sun lerJand samt ett par af Englands förnämsta lorder, hysa väl godt hopp om at: man skall kunna inom en ej aflägsen framid flyga mellan London och Paris, men de flesta anse att man skul e få vänta alltför länge, ifall man ville vänta på att i flygmaskin göra färden öfver sundet. Vidare har man den franske ingeniiren M. Charles Boutets förslag att sträcka en oerhö:d hängbro, enligt hans första plan, hvilande på nio pelare i omfång lika med S:t Pauls katedral enligt en senare plan på 29 polare af lika stora dimensioner. Bron skulle hänga 360 fot högt öfver hafvet och kunna uthärda de svåraste stormar. Alla dessa planer tillhöra dock mer eller mindre drömmarnes land. I sället vilja vi derföre undersöka de tvenne såsom det synes verkligen utförbara förslag i enlighet med hvilka sex af Englands mest framstående civilingeniörer föreslå att sammanbinda England med kontinenten: en kanalfärja och en underhafstunnel. Kanalfärjan, åt hvilken mr John Fowler lånar sitt namn och sin auktoritet är, såsom man lätt kan föreställa sig, e:t mindre kostsamt och fruktansvärdt företag än försöket att borra en tunnel genom det lägre eller det grå kalklagret, som utgör kanalens botten, hvilken tunnel skulle gå 470 fot under samma botten. Men ehuru förflyttandet at bantåg från terra firma till en flytande platform eller hafsfärja må ligga närmare sin fullbordan än den af mr Hawkshav föreslagna underhafetunnelp, så skola kan

23 april 1869, sida 3

Thumbnail