omkring 43 millioner riksdaler. I sall kommunerna och enskilda personer bilda ett bolag och teckna sig för en sjerdedel af beloppet, bestående af mark, sleepers, arbete och pengar, samt bestämma, att ej någon utdelning f:r ske, förr än räntan ä de utländska aktierna blifvit godtgjord, blir räntebeloppet 3 procent, hvilket banan bör gifva i inkomst, enår statens banor, som kosta icke mindre än 840,000 rdr pr mil i medeltal, gifva nära 3 procent, ehuru förvaltningskostnaden är hög. Redaktionen har sig bekant, att jernvägs-intendenten Frykholm, som medföljde underhandlarne från Malmö till Wexiö och tog notis om resultatet med deras boskckning, ansåg en jerovägsanläggning f ån Kalmar rakt på Wexiö böra, hvad liflig trafik beträffar, blifva en af de bästa jernvägar i landet. Wexiöboarne lära äfven visa ett varmt intresso för banans dragning rakt på Wexiö. Hr Morton, som åtagit sig att bygga Oskarshamnsbanan, medföljde äfven våra underbandlare från Malmö till Alfvesta. Han lär förklarat att hans anspråk vore större än den tyska firmans och att han fordrade en större summa enkom för en undersökning af terrängeu, i fall haoaskolle bygga banan. — Kapt. Nermans förtrasfliga ritning och kostnadsförslag öfver KalmarLambultsbanan lär hafva vunnit mycket bifall af utländska ingeniörer. Den lätta ofverbyggnad han använder, inbesparar millioner i anläggningskostnaden af banan.