Article Image
serna angående fartygs genomgång från ena hafvet till det andra, då kanalen blir definitivt öppnad för sjöfarten den 1 Oktober 1869. I det vi efterkomma denna uppmaning, meddela vi följande, såsom det vigtigaste af betänkandet, hvilket är stäldt till sällskapets direktör, Ferdinand de Lesseps. Det talrika utskottet, i hvilket sutto bl. a. direktören för den franska marinens materiel Dupuy de Löme, v. amiral Jaures och kontreamiral Excelmans, sammanträdde för första gången d. 16 Okt. f. å. och afslöt sina arbeten d. 14 November. Utskottet har i ofvan nämnda betänkande besvarat de detsamma förelagda frågor på följande sätt: 1. Hvilken minimumsfart få fartygen göra, för att kunna styras? — Fyra knop eller omkring 7 kilometer i timmen. 2. Hvilken maximumssart kunna fartygen göra, utan att skada kanalarbetet? — För ångare en medelhastighet af 10 kilometer i timmen, hvilket skall göra det möjligt för dem att passera kanalen på 16 immar, emedan hela dess längd utgör 162 kilometer. Segelfartyg kunna passera den med en medelhastighet af 6—8 kilometer i timmen, således under vanliga omständigheter på inalles mindre än 24 timmar. 838. Huru många segelfartyg kunna bogseras på on gång, och hvilket bogseringssätt erbjuder största säkerheten? — Utskottet kan ej inga på detaljerna i denna fråga, utan måste öfverlemna det till praxis att besvara henne. 4, På hvilka punkter af kanalen skola bassiner anläggas, der fartygen kunna passera förbi hvarandra? — Sjelfva kanalanläggningen medför tre stora bassiner: vid Kantara, Thomsahsjon och vid de s. k. saltsjöarne. Men eftergom detta ej syntes utskottet tillräckligt, skola tio bassiner af mindre storlek anläggas, så godt som lika fördelade längs hela kanalen, ungefär 11 a 12 kilometer från hvarandra. 5. Hvilket inflytande skall högvattnet vid Suez hafva på den del af kanalen, som förenar hamnen med saltsjöarne? Skall detta inflytande tvinga bolaget att derefter lämpa operationerna vid segelfartygs zenomfart, i det tiden indelas i perioder om 25 timmar i st. f. 24? — Endast erfarenheten kan lemna tillräckliga upplysningar om denna punkt, hvilken för srigt endast är af ringa intresse. 6. Bör förpligtelsen att taga lots ombord utsträckas till fartyg af mindre än 30 lästers drägtighet? — Endast fartyg af mer än 50 lästers (tonneaux) trägtighet skola vara förpligtade att låta sig bogsera8 och att taga lots ombord. Tillsvidare tillräder utskottet, att fartyg af mindre drägtighet få på eget ansvar befara kanalen, utan att bli bogserade eller Umsade, såframt ej erfarenheten skulle bevisa nödvänsigheten af en annan bestämmelse. 7. Ar det skäl att upplysa ka alen och förse den ued sjömärken på alla dess delar? — Utskottet svarar jakande och angifver en del närmare bestämmelser. 8 och 9. Hvilken ton bör fastställas som grnn lval för afgifternas utkräfvande? — Utskottet erkänner, att den engelska tonen skulle vara den bästa mundvalen, men då någon noggrann öfverrensstämnellan denna och andra nationers tons ej gerna kan istadkommas, så har man lemnat denna frågas bovarande till en international komit, från hvilken utatande snart kan väntas. Tills detta afgörande egt um, föreslår utskottet, hvad afgiftens erläggande ansår, helt enkelt, att man skall hålla sig till den i keppspapperen angifva drägtigheten utan afseende på flaggan. Nya periodiska skrifter. Af justitietatsministern ha följande tillståndsbevis för utgifvande af periodiska skrifter blifvit medlolade, nemligen: för f. studeranden J. A. idvall att i Stockholm utgifva tidningen Rätta National-Regeringen; för f. maskinisten J. Kihlström att i Götebory utgifva periodiska skriften: Lilla Sändebudet. och för kredrika Georgina Hallin att i Norrtelje utitva: Norrtelje-Bladet, Tidning för Norrtelje stad och Roslagen. Kanonångslupen Alfhild. The association for the protection of comercial interests as respects wrecked and damaged property, har till svenska beskickningen i London aflåtit en skrifvelse, betygande sällskapets tacksamhet för det bistånd, kanonångslupen Alfhild, under befäl af kapt. vid Skärgårdsartilleriet D. L. Ueilborn, lemnat st handelsfartyg, som sistlidna höst strandat på kusten af Gotland. Skärgårdsartilleriet. Till löjtnant i Skärgårds-artilleriet har underlöjtn. derstädes E. B. Hollsten blifvit utnämnd. Sjukvårdsärende. På förslag till lediga proviacialläkaretjensten i Sigtuna distrikt at Stockholms län har sundhetskollegium upp. fört i 1:a rummet distriktsläkaren i Lysekilg distrikt, med. lie. O. F. Loenbom, i det 2:a

14 januari 1869, sida 1

Thumbnail