En bro mellan Dover och Calais. Det ofta omtalade projektet om en direkt jernbanförbindelse mellan Frankrike och England tyckes nu snart bli en verklighet. Ett s. k. en gelskt-franskt jernbanebro-kompani har nemligen bildat sig med ett kapital af 8,000 L, hvars sträfvanden till en början skola gå ut på att bygga en stor modell till en s. k. international bro, som är konstruerad af en fransk ingeniör hr Boutet. Kejsare Napoleon har nyligen med mycket intresse pröfvat ingeniörens förslag och skänkt det sitt gillande i hvarje hänseende. Ilälften af det nödiga aktiekapitalet är redan tecknad i Frankrike. Man har föreslagit, att bron skulle anläggas från Shakespeare-klippan vid Dover till Cap Blanc Nez, som ligger ett litet stycke från Calais. Brons hela längd är beräknad till 49,233 alnar och den skulle komma att bestå af 10 hvaltbågar, hvardera hvilande på 9 pelare. Dessa skulle öfver vatmet ha en höjd af 360 fot, så att de största fartyg skulle kunna passera derunder. Dessa jättepelare skulle skrusvas ner i botten med tillhjelp af 70 eller 80 väldiga skrufvar och de skulle kunna byggas helt och hållet i land och fullt färdiga bringas till den bestämda platsen och der anbringas, hvilket för hvar och en särskild pelare tros kunna medhinnas på en half dag.