Article Image
Göteborg d. 12 Augusti 1868. Väderlekstelegram. Enligt underrättelse af gårdagen från observatoriet i Paris förekom i går åska med stormbyar i vestra Europa. Hafvet var upprördt. Teater. Äfven i går företedde salongen den angenäma anblicken af jemförelsevis ganska godt hus, och publiken syntes särdeles belåten med sin afton. De trenne komedier, af hvilka programmet utgjordes — En hustrus bästa politik, Telegrammet och -Goda Exempel —, voro samtliga byggda på ganska pikanta uppränningar. Den första är för vår publik förut bekant och utgör en liten täck hemmets idyll, om vi få begagna detta uttryck. Telegrammet är en bagatell, åt hvilken mll:rna AÅberg och Norman dock visste att i förening med hr Hedin genom ett gladt spel gifva något intresserande. Komedien Goda Exempel var aftonens glanspunkt och utfördes på samtliga händer med en helgjutenhet och ett lif, som oemotståndligt ryckte åskådarne med sig. Vi antaga, att det lilla högt aktade sällskapet ännu en gång bjuder vår publik på dessa Goda Exempel at, huru en komedi bör spelas. Behöfva vi väl tillägga, att bifallet var lifligt och applåderna, såsom vanligt, talrika? Nya ångfartyg. Å Lindholmens mek. verkstad har nyligen gått af stapeln den at oss förut omnämnda propeller-ångbåten Necken, som är beräknad för trafik mellan Göteborg och Särö samt Lilla Edet och Trollbättan. Fartyget, som kommer att föras af kapt. P. H. A. Clase, eges af ett bolag, hvari delegarne äro personer å ofvannämnde 4 ställen. Detsamma, som är i det närmaste färdigt, har en maskin om 25 hästkratter samt är 103 fot långt, 19 f. bredt och 6 f. djupgående. Under halfdäck finnas 2 rymliga aktersalonger, en tör herrar och en för damer, kaptens hytt samt en försalong med kök och restauratrisens hytt. På däck finnas en s. k. rökhytt för däckspassagerare, expeditionsrum, styrmansoch maskinisthytter m. m. Hartygets yttre utmärker sig för lätta och smäckra former och inredningen visar detta fyndiga begagnande af utrymmet, som så fördelaktigt utmärker de fartyg, som utgå från ofvannämnde verkstad. Sistl. Måndags e. m. företogs en proftur utåt Skärgården med ett annat vid verkstaden nyligen fullbordadt ångfartyg, neml. propellerbåten Motala, byggdt för Dampskibsselskabets i Arendal räkning. Fartyget kommer att föras af kapt. Hiis, som förut i många år fört fartyg för nämnde bolag till dess synnerliga belåtenhet. Det är riggadt till skonert samt 143 f. 6 t. långt, 26 f. bredt och 9 f. 2 t. djupgående med 60 hästkrafters maskin. Det är till en stor del af sin längd försedt med ett s. k. poopdäck, under hvilket finnas matsalong, jemte derintill stötande 5 hytter samt kök och pantry. Vidare finnas under detta däck kaptensoch postexpeditionshytter samt en rymlig damsalong. Under halfdäck: aktersalong för 1:a klass-passagerare jemte toilette och 6 hytter, 2:ne försalonger för 2:a klass-passagerare samt längst förut besättningens rum med kojer för 6 personer och under försalongen kojer för 4 eldare. Hvad här ofvan yttrats om Neckenkan äfven i fullaste mått tillämpas på Motala. Den af Halländska ångbåtsbolaget beställda nya propellerbåten är f. n. under arbete och till en del plåtlagd. Den kommer att bli 163 fot lång, 27 f. bred och 8 f. djupgående, med 2 propellrar, 80 hästkrafters maskin och poop-däck till 34 af tartygets längd, akterifrån räknadt. Under det sistnämnda kommer att längst akterut befinna sig en salong med liggplatser för 8 personer samt dessutom 10 hytter med 2:ne liggplatser i hvardera. Midskepps bli nödiga hytter för befäl, restauratör och betjening samt längst förut under samma däck hytter för maskinisten m. fl.

12 augusti 1868, sida 1

Thumbnail