Article Image
Göteborg. hvilken var talrikt besökt. Bland de vigtigare beslut, som vid bolagsstämman tattades, nämner N. Hallands Tidn.: att återstoden å aktierna skall inbetalas uti medio af denna månad och aktiebrefven då utfärdas; — att intill Juli månads början ångaren skall göra reguliera turer mellan Göteborg och Stettin, med anlöpande af Warberg, Falkenberg, Halmstad och Köpenhamn (möjligen äfven Onsala och Helsingborg, hvilket dock kommer att bero af vissa omständigheter). Af direktionen upprättade sraktgodsoch passagerare-taxor granskades och antogos; aktiernas antal bestämdes till 450, dock så att endast 400 utsläppas för det närvarande. Vidare bestämdes arvoden för korrespondentredare och kommissionärer samt befälhafvare. Den lille ångaren är till det yttre såväl som till sitt inre särdeles treflig; den har 3 salonger och 5 hytter, alla smakfullt inredda och beqväma. Fruntimmerssalongen gör isynnerhet ett godt intryck med sin regelbundna form och enkla ornering (i hvitt och guld). — D. 16 d:s inträder ångaren i sina reguliera turer, neml.: Lördags morgnar från Göteborg, anlöpande Warberg, Falkenberg och Halmstad, från hvilket sistnämnda ställe den afgår på aftonen kl. 11 till Köpenhamn, derifrån den på Söndagen fortsätter resan till Stettin och inträffar der på Måndagsmorgonen; ligger öfver till Tisdagen i Stettin, hvarpå den återvänder till Köpenhamn, Halmstad, Falkenberg, Warberg och Göteborg, der den inträffar på Thorsdagen och qvarligger der öfver Fredagen. Onsala och Helsingborg skola, som ofvan nämndes, äfven anlöpas, om någon fördel låter förena sig dermed och tiden det tillåter, utan att denna tur rubbas. D. 14 och 15 d:s är ångaren förhyrd för trupptransport. Om Göteborg-Stettiner-resorna skola fortgå äfven sedermera under sommaren, kommer att längre fram bestämmas. Sielfmord. Natten tili sistl. Lördag tilldrog sig i Borås den sorgliga händelsen att handelsbokhållaren John Wennberg, anställd som biträde hos sin broder handl. O. Wennberg derstädes, medelst hängning förkortade sina dagar i sitt 43 lefnadsår. Då man om Lördagsmorgon, berättar Borås Tidn,, efter mycket bråk slutligen inkom på kontoret, der W. var boende, för att öppna den bredvid detsamma liggande boden, hvilket af honom eljest alltid plägade i god tid verkställas, möttes man af den hemska synen, att finoa W. halfkladd hängande midt i rummet i ett snöre af ny s. k. hyssing, fästad vid en i taket för fågelburen anbragt krok. Buren hade af W. nedtagite, hvareter han, som det tyckes, uppstigit på en stol med ett ljus i handen för att vederbörligen fästa snöret vid kroken och snaran om halsen, hvarpå ljuset slungats i den framför kakelugnen stående spottlådan, stolen undansparkats och den olycklige blifvit hängande i luften. W., som under månglaldiga år varit i sin broders tjenst och bröd, har derunder alltid utmärkt sig för nit, trobet och ar betsamhet samt fört ett i hvarje afseende mycket ordentligt lefnadssätt. Orsaken till den utförda förtviflade handlingen kan ej heller upptänkas vara någon annan än möjligen grubbel — eburu han ej låt särdeles märka sig häri — öfver ett under senare åren iråkadt, som obotligt ansedt, sjuklighetstillstånd, jemte ett deraf föranledt något kinkigt, vresigt och måhända verldsföraktande lynne. Seminariet i Uddevalla har under de tre år som det pågått varit besökt af inalles 115 elever, hvarförutan åtskilliga personer såsom åhörare bevistat undervisningen. Af dessa elever ha alla, utom 6, erhållit anställning inom länet och äfven de återstående 6 ha utsigt att inom årets slut erhålla platser. Förfärlig jernvägsolycka. Rörande den i gårdagens utlands-afdelning omnämnda olyckshändelsen å Erie-banan meddela vi efter en utländsk tidning följande närmare detaljer: Det direkta persontåget, hvilket den 14 April afgick från Buffalo till Newyork, bestod af ett lokomotiv, en lastoch en postvagn samt 6 passagerarewaggoner, af hvilka 3:ne voro sofwaggoner. Passagerarnas antal, som från Buffalo utgjordes af omkr. 200, ökades under vägen till Narrowsburg till 800, af hvilka 120 befunno sig i sofwaggonerna. Täget, ett iltåg, hvars hastighet likväl icke fick öfverstiga 30 eng. mil i timmen, tillryggalade 300 mil och kom till Carrs Rock i staten Newyork, grefskapet Sullivan. Der drager sig banan på ett afstånd af 25 mil ofvanom Port Jervis förbi en bergskedja, vid hvars fot floden Delavare frambrusar. Linien ar här åstadkommen genom sprängningar i berget och medan på ena sidan af banan klippmassorna höja sig skyhögt, blickar passageraren på andra sidan i djupet, hvarest, omkr. 30 fot nedanför, ögat på en 15 fot bred platå finner en hvilopunkt, från hvilken berget nästan lodrätt med 125 fots höjd stiger ned till floden. Under vägen hit hade tåget genom lokomotivförarens försumlighet förlorat 47 minuters tid. På den långa sträckan från Narrowsburg till Port Jervis skulle den förlorade tiden inhemtas, och så började

8 maj 1868, sida 1

Thumbnail