Article Image
4,000 rdr, ett pris som kan anses ovanligt billigt enär fartyget, som är bygdt 1857 al ek och furu på kravel, mätor 40 sv. läster och har en dubbel direkt verkande kondenseringsmaskin om 24 hästars kraft. Ångbåtskommunikationen. Ång. Na jaden, kapt. G. Dahlander, afgår härifrån nästa Onsdag d. 11 d:s till Köpenhamn och Liibeck med anlöpande af de vanliga mellanstationerna. Under innev. månad kommer sedan, såvida hinder icke inträffa, ett af halländska bolagets fartyg att afgå härifrån hvarje Lördag och Onsdag kl. 6 f. m. ÅÄngf. Halland, kapt. L. Kollberg, skulle som igår afgå från Nalmö och hitväntas i morgon eller i öfvermorgon. Ångaren Coral Queen afgår härifrån till W. Hartlepool nästa Fredag d. 13 d:s och börjar med denna resa den reguliera ångbåtsförbindelsen för året. Ångf. kltkungen råkade igår midd., på nerresan från Lilla Edet, i elfven utanför Surte att under den rådande tjockan styra för nära land, med den påföljd att fartyget fastnade i muddern. Ångslupen Lincoln afgick genast i går e. m. till stället och troddes, sedan den öfvertagit en del af Elfkungens spanmålslast, sistnämnda fartyg af sig sjelt bli flott och hinna inkomma till Staden tiaigt nog för att i vanlig ordning kunna åter afgå härifrån idag. De ofvanför Trollhätvtan liggande ångarne hade ännu igår afton icke anländt, men hitväntas stundligen. Seglationen i hamnen. De af oss förut omnämnda lyktorna å pålverket utantör Skeppsbron ha nu försetts med röda glas å den sida som vetter ut åt revieret, till stor båtnad för de trafikerande fartygen. Under den å elfven och inloppet till Göteborg så ofta inträfkande misten har behofvet af en annan anordning med afseende å de i elfven placerade due dealberna, städse gjort sig gällande. Hvar och en som under tjocka sökt arbeta sig upp till Skeppsbron har nemligen säkert iakttagit huru lätt det är att misstaga sig på om en duc dalbe befinner sig på högra eller venstra sidan. Att under sådane förbållanden ej grundstötningar och andra obehagligheter inträffa, är mer än underligt, då befälhafvarne å fartygen oftast måste öfverlemna sig åt slumpen. I en handelsstad af sådan betydenhet som Göteborg torde dock ett sådant slumpförhållanden icke länge böra fortfara, isynnerhet som saken helt enkelt är hjelpt dermed att duc dalberna bestrykas med olika färg, t ex. å den ena sidan hvit, å den andra röd. Vi äro förvissade om, att vederbörande beredvilligt skola tillmötesgå de här uttalade önskningarne, hvilka vi med visshet veta delas af ett betydligt antal i saken intresserade personer. Landeriet Qvibergsnäs. Borgenärerna i afl. magasinstörvaltaren G. D. Sehmidts konkursmassa hade igår sammanträde för att besluta rörande de af stadsfsullm:o å stadens vägnar gjorda anbud dels till inlösen, dels till arrende af nämnde landeri. Vid sammanträdet antogs intetdera af de båda anbuden. Falska silfvermynt. För några dagar sedan förevisades för red. en dansk Riksbanksdaler, hvilken förmodades vara falsk och hvars bristande metallklang äfven gaf stöd för detta antagande, men i öfrigt var myntet så förvillande likt ett äkta, att man åtminstone ej för ögat kunde särskilja det från ett sådant. Vi finna nu af en varning i Bohusl. tidn. att dylika mynt äro i omlopp samt att ——— oe nvvemmvevemem— i Uddevalla i dessa dagar ett sådant blifvit invexladt och då vi härigenom erhållit visshet om deras tillvaro, anse vi oss böra uppmana allmänheten att vid emottagandet af de allmänt gängse-varande danska silfvermynten noga aktgifva på desamma. Carl Johans församlings Sparbank. Fr. o. m. idag hålles banken öppen för insättningar, uppsägningar och uttagningar hvarje helgfri Fredag och Lördag i bankens Jokal i huset N:o 36 vid Stibergsliden. Ångbåtsfarten å vestkusten. Falkenberg har ända hittills saknat all ångbåtskommunikation, oaktadt man från dess hamn dagligen under sommaren kan se 4 å 6 ångare passera förbi. Staden vill nu ej längre nöja sig med att vara så vanlottad i detta hänseende och till afhjelpande häraf har under senare veckorna bildats ett nytt ångbåtsbolag af personer i Warberg och Falkenberg, hvilket bolag beslutat att till en början utfärda 500 aktier å 100 rdr pr st. Ett ångfartyg är redan inköpt, neml. jernångfartyget Eskilstuna, för en summa af 30,000 rdr, inventarierna inberäknade. Detsamma är byggdt 1859 vid Bergsunds mekaniska verkstad, är of ara 194 fate längd gch har 70 nominella

6 mars 1868, sida 2

Thumbnail