Article Image
Carlsson, murmästaren N. Berglund, f. gästgisvaren Lundgren och smeden C. Wickman, har nu fallit och öfverensstämmer med Wisby rådstufvurätts utslag, med undantag af, att Gardell och Carlsson, i stället för 10 års, blifvit dömda till straffarbete på lifstid, samt att ersättningen till brandsstodsbolagens ombud skall utgå med 800 rdr i stället för 500 rdr. Luleåbryggeriets brand. Om denna olyckshändelse som redan blifvit i ett af våra telegrammer omnämnd, har från Luleå till civilministern följande underrättelse pr telegrat ingått: — Iärvarande ölbryggeris hufvudbyggnad har under loppet af natten till i Lördags och följande morgon totalt nedbrunnit, tillika med för öltillverkningen afsedda 260 t:r korn, samt åtskillig lösegendom. Lagerkällaren, med tillhörande byggnader, räddades. Bryggeriet var, jemte lager, brandförsäkradt i Skandia för 28,000 rdr. Orsaken till branden är ännu obekant. Genom vindens gynnsamma riktning har staden undgått en hotande sara. Från Norrköping skrifves d. 30 Nov.: Spanmålstillförseln bar i dag varit ytterst riklig å stadens torg, och de högt uppdrifna priserna hafva också i följd häraf nedsjunkit ej obetydligt. Af åtskilliga utaf stadens större grosshandelshus har införskrifvits rysk råg, som tillhandahålles allmänheten till ett modereradt pris, hvadan någon brist på denna vara alltså för närvarande ej torde förefinnas. Det för hrr Astrup Sörensen i Norge vid Motala varf i Norrköping byggda ångf. Fiskeren undergick i Thorsdags profning och besigtning. Fartyget som är 132 sot långt, 26 fot bredt och lastar 6,000 etr, har färdigbyggts på den korta tiden af 5 månader. Norrköpings Tidn. yttrar om fartyget: Bland andra vilkor, enligt kontrakt emellan ofvannämnda handelshus och Motala verkstad, skulle fartyget, med en kolätgäng af 11 k-fsot, göra en fart om 9 knop i timman. Under besigtningsresan visade sig ock, att verkstaden uppfyllt detta vilkor fullkomligt, då, för namnda hastighet af fartyget, endast åtgick 7 k.-fot kol, hvilket resultat i afseende å kolåtgång ingen ångbåt i Sverige ännu lyckats åstadkommo; och då vi tillika nämna, att ångmaskinen till Fiskeren är en enkel maskin, d. v. 8. med endast en cylinder, och för öfrigt af ovanhgt enkel konstruktion, jemförd med de mycket omordzdo Woolska maskinerna, så kan man icke förneka att kapt. Carlsund härvid visat sin öfverlägsna förmåga, att med minsta möjliga kostnad kunna åstadkomma detta utmärkta resultat. Fartygets hastighet kan uppdrifvas till 10 knop, dock i detta fall med uppoffring af mera bränsle än ofvan nämndt är. Fiskeren är af utmärkt vacker konstruktion och försedd med nutidens ändamålsenligaste inrättningar för hastig lastning och lossning samt beqväma hytter för befälet och ett mindre antal passagerare samt solidt och starkt sammansatt af Motala verkstads bästa materialier, hvarföre fartyget ock, utan att vara bygdt under någon specioll uppsigt af assuransbolagets ombud, erhållit högsta klassen med stjerna i franska försäkringsbolaget Veritas, och förklarade såväl redarne som deras sakkunnige ombudsman, kaptenen vid flottans mekaniska kår B. J. Jonzon, sin fullkomliga belåtenhet med fartyget till alla dess delao. Fiskeren sores af kapt. Sörensen och ämnar bär ialasta hafre på utrikes ort. Gilleska sällskapet bjuder Norrköpingsboarne på Don Ranudo de Colibrados. De offentliga nöjena i Norrköping upprätthållas för öfrigt af ett akrobatsällskap, som står under ledning af en hr Miller från Göteborg(?). Kgl. Örlogsmannasällskapet firade d. 15 sistl. Nov. i Karlskrona sin högtidsdag, hvarvid förhandlingarne inleddes genom ett af sekreter., kaptenlöjtn. V. Gjerling uppläst minnestal öfver aflidno ledamoten, sjömiliskommissarien O. W. Cimmerdahl, hvarpå ordningsmannen kommendör v. Diedrichs redogjorde för sällskapets verksamhet under det tilländagångna arbetsåret. Kapten G.at Trolle meddelade ett anförande om den nybildade sjökrigsskolans organisation, kommendörkapt. Odelstjerna om artilleri och befästningskonst, kapt. C. af Trolle om navigationsvetenskapen, kapt. F. v. Otter om reglementen och krigs lagfarenhet samt kapt. Palander om handel och sjöfart. — Till ordför. under ingående arbetsåret återvaldes kommendörkapt. J. B. Kleman samt till ordningsman kommendör v. Diedrichs. Isbrytningsförsök. I slutet af veckan har i Gefle termometern stått flera grader under fryspunkten och utvisade i Fredags afton 14 gr. köld, på grund hvaraf sjöfarten

4 december 1867, sida 2

Thumbnail