Rovisionsberättelsen angående landstingets räkenskaper och förvaltningen under år 1866 upplästes. Decharge beviljades. Med anledning af vägrad hagelskadeersättning åt Svarteborgs m. fl. socknar hade klagomål blifvit anförda hos K. M:t, som gillat klagomålen, hvadan i enlighet med föreskrifterna för dylika fall kompromiss skulle tillsättas. Från landskontoret hade inkommit ett sammandrag at redovisningen öfver landstingsmedlen samt förslag till afskrifning af sådana medel som icke kunnat indrifvas; denna liksom en beräkning öfver landstingets inkomster och utgifter öfverlemnades till en budgetskomitö, till ledamöter i hvilken utsågos hrr häradsb. Berger med 36 röster, häradsh. A. Svalander med 22 röster och R. Thorburn med 18 röster. Från chefen för ecklesiastikdepartementet hade anländt en skrifvelse, daterad d. 7 Sept., åberopande riksdagens framställning om att landstingens utlåtanden måtte infordras angående inspektionen öfver folkskolorna. 1 framställningen framhölls hufvudsakligen det önskvärda i att statens och landstingens inspektörer måtte verka med större enhet. Ärendet remitterades till komiten för folkundervisningen i länet. Till nedsatta komiteen, bestående af hrr J. Dickson, A. Svalander och Th. Berger, i enlighet med motion af den förstnämnde ingifvet förslag till ny arbetsordning för landstinget samt dess utskott och tjenstemän. Förslagets paragrafer 1—5 antogos. Pa ragraferna 6 och 7 uteslötos såsom obehöfliga och derefter öfvergick man till 8 8. Denna, kärnpunkten af förslaget och utgörande hr J. Dicksons ursprungliga motion om ett förvaltningsutskott var at följande lydelse: Landstingets förvaltningsutskott utgöres af tin gets ordförande, då han är tillstädes. samt sex ledamöter, valda af landstinget för två år, bland landstingets ledamöter, eller andra länets innevånare, son äro till landstingsmän valbara. Halfva antalet ledabehandling företogs derefter ett af möter afgår årligen, första ärer efter lottning och sedermera efter två års tjenstgöring, men kunna återväljas. Tre suppleanter utses, hvarje gång för ett år, att tjenstgöra haändelse af ordinarie ledamots afgång, eller förfall. Är landstingets Ordförande ej tillstädes, söres ordet af den vice ordtörande, utskottets ledamöter inom sig för år utse. Åro begge frånvarande ledas förhandlingarna af den bland ledamöterna, som dertill vid tillfallet väljee. Mot denna paragraf uppträdde civilinge niören C. E. Norrman, förmenande att S 38 af landstingsförordningen, af innehåll att der ett eller flera ämnen äro af den beskaffenhet att de fordra en närmare utredning, må landstinget kunna åt vissa sina ledamöter öfverlemna dessa måls förberedande behandling, — skulle strida deremot att äfven ecke landstingsmän skulle kunna i utskottet invaljas. Hrr Svalander och Berger påvisade klart och sakrikt nödvändigheten af kontinuitet inom utskottet, något som ej kunde vinnas ifall man skulle välja ledamöter uteslutande bland landstingsmän, som ofta nästa år icke blefvo återvalde, och vidare af att landstinget ej borde binda händerna på sig, utan hålla för sig öppet att i utskottet invälja män med kännedom i vissa speciella ämnen som t. ex. finanser; härförutom framhölls att 38 ingalunda borde så tolkas som hr Norrman ville göra. En längre diskussion öppnades, under hvilken mycken ömtålighet visades om attintet intrång skulle göras på landstinget såsom — skrå. Etter tvenne voteringar, som voro Norrmans förslag, hvilket gick ut på att ur den omtvistade paragrafen utesluta bestämmelsen om att andra länets innevånare än landstingsmännen vore valbara till sådana, skulle kunna i utskottet invåljas. I sammanhang dermed uteslöts äfven föreskriften om att ledamöterna skulle väljas för tvenne år. Några mindre viqrgtiga förändringar af föroch vid den sista af dessa med 37 röster mot 12, för komiterades förslag, antogs hr: