2 — ning för gästerna. I afton är illumination af de offentliga platserna och fyrverkeri. Vi ha i dag besökt den engelska pansarfregatten Hector. Den är pansrad med 4!, tums plåtar, och har ej som Solferino något spjut. I batteriet stå 20 släta 80:pundingar, hvilka skjuta kompakta jernkulor. På dick stå 4 Armstrongskanoner, 2 st. 40:pundingar och 2 st. 110:pundingar. Armstrongskanonerna äro af smidt jern, hvilket först böjes tillsammans till ringar och svetsas derester ihop. De laddas bakifrån och äro refllade. Hos 110:pundaren räknade vi 70 reftlor. Armstrongskulan är cylindrisk med tillplattad spets, den cylindriska delen är omgifven med en blyhylsa, hvilken pressar sig till refflorna. Härigenom blir skottsäkerheten större. Ombord på engelska linicskeppet Edgar funno vi 16 st. 40:pundiga Armstrongs och 1 110:pundare på däck; i batterierna endast släta borrade kanoner, 68:pundingar. Dessutom medför det en 12:pundig Armstrongskanon at fältartilleriet. Den har till bestämmelse att användas vid landstigningar. Derifrån fara vi till den franska pansarfregatten La ProvencoDen är liksom det engelska pansarfartyget pansrad till 3 fot under vattenlinien och med 12 centimeter tjocka plåtar. På däcket står ett 12 fot högt torn, som upptager befalhafvaren och rorgängaren. Framför detsamma står den 20 fot höga, af tjocka jernplåtar bildade skorstenen. Däcket består af jernskenor och deröfver lagda jernplåtar; på dessa ligga träplankor. I batteriet stå 8 refflade 30:pundingar med bakladdning och 20 refflade 50:pundingar, hvilka laddas framifrån, på däck 2 refflade 30:pundingar med framladdning. Sjömännen — såväl officerare som manskap — föredraga principen om laddning framifrån; de anse bakladdningskanoner för farliga. Man är i allmänhet mera gynnsamt stämd för de slätborrade kanonerna, emedan de tåla starkare laddningar och man anser detta fördelaktigast emot pansarfartyg. I allmänhet kommer de refflade kanonernas skottsäkerhet ombord på fartyg icke så mycket till nytta som i land, emedan fartygets rörelser vid skjutningen minska densamma. Maskinen ligger i främre delen af fartyget under mellandäck; den intager tre etager, kittlarne inberäknade och har 1,000 hästars kraft. Fregatterna äro samtliga fullt pansrade ända till 3 fot under vattenytan. Hvad de engelska pansarfartygen angår, är lack. Prince icke pansrad i för och akter och tillhör samma klass som Solferino och Magenta. Detta lättar fartygets gång, hvarför denna princip användes på alla de fartyg hvilka man vill gifva en större snabbhet. Man uppgifver således åter en del af pansaret. De öfriga skeppen i den engelska eskadern ärc sullständigt pansrade likasom de franska fre sgatterna. D. 24 Augusti. La glace est fondue! Hittills ha en sgelsmännen haft en temligen kall och sty shållning. Men detlysande skådespel, som mar si går beredde dem ombord på linieskeppe -vVmne de Lyon synes plötsligt ha vunni -lalla. Sjelfva festen var ock beundransvärd Det 70 meter långa däcket var förvandlad till en ofantlig, ståtligt dekorerad balsal, son upplystes af öfver 5,000 ljus. I fören fann ppå en hvit fond en ofantlig örn, som 1 sin sklor höll ett stort Hederslegionskors och om tlgafs af gevär, ankaren, flaggor och andra kri giska attributer. Orkestern var placerad midt salen uti en stor blomsterkorg, om jag så tå ilsäga. 20 skeppsgossar med gevär omgäfv densamma. De senare bildade äfven på he Iderstrappan spalier, hvilken förde till skeppe ) I Akterdäcket var förvandladt till en vacke v ougelsk park med springbrunnar och vatten ; fall. På båda sidor om skeppet sträckte si Fett galleri af tusendetals gevär, at hvilka hvar dera bar ett vaxljus. 30 ljuskronor med om kring 2,000 ljus voro anbragta på däck. De r var ett verkligt eldhaf. Dertill kommo all Åde lysande, i guld, siden och diamanter strå