Article Image
— batterierna, angifver åt dem afstånd och eld-si ordning; rorgängaren befinner sig rakt under honom. Alla ordres gifvas telegrafiskt; sin stämma behösver han ej använda. Han kan svårligen träffas af någon kula; en olycklig tillfällighet måste då föra henne rakt igenom den låga öppningen. Tornet är genom 4 12 tum tjocka jernplåtar och en fot tjockt trä bombfast; befälhafvaren har äfven öfver sitt hufvud ett skyddande jerntak. Rundtomkring däck går en skansklädning af trä; i fören och aktern befinna sig i stället jernväggar. Man ser ej till skorstenen; då han icke begagnas kan man helt och hållet fira ned honom. Sex reftlade 30-pundingar och trenne d:o 80-pundingar, samt ett par ätta alarmkanoner äro uppställda på däck; 80-pundingarne stå i fören. Däcket är at trä och i den främre delen, der maskinen befinner sig, ligga under trädäcket jernskifvor, vilka uppbäras af pelare. De två batterierna, innantill 6 fot höga, innehålla 74 kanonportar, deras 1!(, fot tjocka timmerverk är bepansradt med 112 fot tjocka plåtar, hvilka räcka från däcket ända till 3 fot under vattenlinien. I fören finnes ett spjut af massivt gjutstål, hvilket ligger nästan alldeles under vattnet. Fartyget ligger 20 fot öfver, 30 fot under vattnet; den nedra kanonportslinien ligger 6 tot öfver vattenytan. Under batterierna finnas ytterligare 6 etages, några af mycket ringa höjd. De erhålla sitt ljus ofvanitrån genom glaslinser, de nedersta äro naturl. alldeles mörka. I dessa etages äro hytter för däcksofficerarne, kök, förrådskamrar, vapendepoter, krutkamrar, maskinrum, ångkittlar o. s. v. Men kanonernas utrustning intresserar oss mera. De i batterierna äro samtliga 30-pundingar af gjutet jern, hvilka förstärkas baktill genom band af smidt jern. De äro refflade och Jaddas bakifrån. Laddningskammaren kan lätt öppnas och stängas. Kejsaren sjelf skall ha konstruerat den. Af refflorna äro 3:ne med halt spiral. Kulan väger 60 skålp., är till det yttre cylindro-ogival, inuti ihålig fylla med krut och försedd med tändrör. Kulans gång i refflorna verkas genom 6 zinktillsatser, hvilka äro anbragta baktill på henne och motsvarar refflornas spiral, så att två utaf dem råka in på hvarje reffla. Laddningen är 8 skålp., korn och visir äro på venstra sidan. En säker tillslutning är för kanoner en hufvudsak; den ringaste förseelse kan här medföra obeskriflig olycka. Om konstruktionen medger möjligheten af skotts aflossande, utan att röret behöfver tillslutas, är kanonen oduglig ombord. Vi funno här en sinnrik uppfinning; så länge kanonröret icke är fullkomligt tillslutet, håller en fjeder fast det snöre, som begagnas vid aflossandet, och släpper det först, då röret stängts. På sådant sätt kan ingen olycka ske. Kl. 11 i dag f. m. anlände den engelska eskadern och gick för ankar på redden. Vi ha på e. m. besökt arsenalen och krigshamnen, ett imposant, dertill högst pittoreskt beläget etablissement; 9,000 arbetare äro vanligen sysselsatta derstädes, tre pansarfregatter läro f. n. under byggnad, en af dem är redan till en del pansrad. Med en viss rysning besökte vi den gamla Bagnon, som sedan 1858 svarit utrymd och nu begagnas till hampmaÅgasin. Den 22 Augusti. På redden ligga nu 24 krigsfartyg, der sibland 11 pansarskepp (6 franska, 5 engelska) ss trä-linieskepp (1 engelskt, amiralskeppet, ocl 14 franska), 2 stora transportångare (transka) ssamt några fregatter, korvetter och avisos. i Abd-el-Kader har i dag varit mycket srörelse i staden och på redden. Han blir öf Uverallt lifligt helsad. Märkvärdigt nog är hu strun till den receveur-general, hos hvilken har vbor, en dotter af marskalk Bugeaud, som er sgång var hans häftigaste motståndare. I dag spå morgonen har han frukosterat på Rein Iortensd, derpå besökt skolskeppen samt de solika marinetablissementerna och på e. m. be vistat kapprodden på redden. På qvällen val uan på teatern, der staden gaf en galaföreställ — RRENO

30 augusti 1865, sida 1

Thumbnail