Fran Utlandet. Från Great Eastern föreligga nu underrättelser af i Thorsdags, ur hvilka vi vilja här nedan meddela några detaljer: Den ltörsta resa, Great Eastern under flera månader har gjort, har nyss anträdts, innebärande för framtiden de vigtigaste resultater. Ått sänka ett obrutet rep nära 2,500 eng. mil af det stormigaste haf i verlden, är i och för sig ett tillräckligt värf, men att sänka en elektrisk kabel, genom hvilken folken i de östra och vestra hemisfererna kunna tala med hvarandra nästan lika fort som de kunna skrifva, är dock ännu en af visionerna för vetenskapligt framåtskridande, om hvars realitet endast Great Easterms framgång eller misslyckande kan bära vittnesbörd. Om allt går väl, skall innan tre år gått till ända, ett halft dussin kablar läggas till Amerika, under det att å andra sidan, om detta tredje på det kostsammaste och omsorgsfullaste planerade försök skulle misslyckas, det troligen skall vara det sista försök af detta slag som under kommande år skall göras. Det är ett sällsamt sammanträffande, att Lördagen d. 15 juli, då Great Eastern började sin resa, var just sjette årsdagen af fastgörandet i land af strandändan till den första lyckliga atlantiska kabeln vid Bulls Bay i Newfoundland. Fartyget, af hvars bärkraft, duglighet, hastighet och stadga det stora företagets framgång beror, har under vägen till Valentia dels gäckat, dels öfverträffat de ombord varande personernas förhoppningar. Under denna flera dagar ihållande resa, som i sin andra hälft icke gynnats af vackert väder, har fariygets bärkralt, fasthet och stadga bibehållit sig öfver all förväntan. Medan andra fartyg slungades omkring af vågorna som bollar och måste skatta sig lyckliga öfver att finna skydd i en säker hamn, skar Great HKastern gravitetiskt genom den upprörda sjön, så att man på akterdäck knappast märkte någon oangenäm rörelse. Dess rullning var obetydlig, och först då de bergshöga vägorna fort och mäktigt reste sig emot det, började dess för att stegra sig. Fast rullad och orörlig låg kabeln i sina vattenbehållare, på hvilka skeppets stampande icke utöfvade det ringaste intryck, och då rörelsen blef allt för stark och kastade vattnet ut öfver kanten af de fyllda behällarne, öppnade man ventilen och lät vattneti behållarne sjunka 1 fot eller deröfver. Såtillvida lemnale Great Eastern intet öfrigt att önska. Deremot kom långsamheten i dess rörelser de ombord varande att skaka på hutvudet. Detta fartyg, som förr tillryggalagt 16 (2 och 17!; knop i timman, tillryggalade denna gång :j mer än 6. IIvari låg skulden? Först och rämst i den ofantliga lasten, men då denna minskas med hvarje mils utlagd kabel, så kan nan hoppas, att fartygets hastighet skall tillaga i samma mån som det styr mot vester. Dernäst i de sjödjur och sjöväxter, som haft — ä—c AA —O