Article Image
UHandels-underrättelser. Bankfrågan sortsar att i Hamburg vara foremål för kommersiela förhandlingar. Borsenhalleanför hvad som måste anses för flertalet affärsmäns åsigt. Bladet antyder nemligen en allmän önskan att den gamla Hamburgerbanken och Bankovalutan måste behållas oförändrade. Oifentliggörandet af bankens behållning har gjort ett godt intryck enär det guver sllsalle att bilda sig en åsigt om penningemarknaden, så att affarsmännen för framtiden mindre lätt skola kunna öfverraskas al sådana tillstand då det icke finnes någon möjlighet för älven de mest solventa firmor att uppfylla sina förbindelser. Man önskar att Bankoberäkningen måtte bibehållas, men önskar derjemte att det göres allt möjligt för att lätta användandet af Thalervalutan så av denna kan brukas med samma lätthet i Hamburg som i det inre af Tyskland. Angående bankernas sedelutgifvande finnas emellertia mycket olika meningar och det måste osverlatas vill framtiden att definitift asgora detta. Etablerandet al preussiska banken måste anses som en fördel för platsen. Hamburgerbanken har nyligen för första gåugen offentliggjort sin redogörelse och då dess ställning hittills hemlighållits säges nu att redogörelsen icke motsvarat forväntningarne. Banken är icke sedelutgifvande, utan håller endast depositiousoch giroräkning med allmänheten. Likväl har den hivvills blifvit betraktad som kontinentens stora silfverreservoir och detta bar nu visats icke vara fallet. Hela beloppet af depositioner d. 23 Februari var 17,094,319 Mark Banko, at hvilka 6,921,787 Mark voro inlemuade i metallisk valuta. Depositionerna nådde sin högsta punkt efter den stora krisen år 1857 då de ifran 13,592,789 Mark, såsom de stodo i November nämnde år, sprungo upp till 53,151,040 Mark i December och till 57,489,446 i April 1858. De aftogo sedan småningom intill d. 9 September år 1864, da de nådde sin lägsta punkt eller 9,085,021 Mark. Mellan hanseståderna och Frankrike har blilvit afslutadt ett handelsoch sjöfartsfördrag, hvars innebåll dock ännu ej är fullständigt offentliggjordt. Det har ej lyckats hanseståderna att för den indirekta fraktfarten på Frankrike vinna nedsättning i den höga tonnageafgiften (42 fres pr tonneau) eller i differentialtullen, hvaremot de i den direkta fraktfarten ha fått samma ställning som de mest gynnade nationer. Likaledes ha hanseståderna blifvit befriade från förpligtelsen att skaffa certifikat för de tyska eller nordiska handelsvarornas produktionsort vid utförseln från hanseatisk hamn till Frankrike. I anledning af nedsättandetaf Englands bankdiskonto från 5 till 4!3 proc., skrifves i Times: Denna nedsättning var väntad och hade nästan ingen annan inverkan på fondbörsen, än att den hämmade det började sjunkandet i noteringarne. Bankens senaste redogörelse ger ej heller någon särdeles grund till att förmoda en förändring, men etablissementets status har en längre tid varit god och der finnes dessutom ingen orsak till att befara en öfverdrifven spekulation derföre att diskontot nedsattes, då det under de senare månaderna inträdt en ovanlig stiltje i många förrättningar. För den egentliga handeln skulle det vara önskligt om den tryckning, som under den senaste tiden hvilat på omsättningen snart ville upphöra. GOTEBORG d. 15 Mars. Under Måndagen och större delen af gårdagen blåste en skarp ONO. vind vid ett par graders köld, hvarigenom trafiken å våra förut nästan bottenlösa gator betydligt förbättrats, men de farhågor man hyst för att vintern återigen skulle uppträda med stränghet synas ej ha varit befogade, då termometern i dag vid O. vind står ett par grader öfver fryspunkten. Tidigt på morgonen idag inträffade ett lindrigt snöfall och mera nederbörd torde vara att snarast förvänta. Den ostliga vinden har drifvit den lösa isen i Skärgården till sjös så att numera är fritt vatten utåt från Böttö, men inåt har isen samma styrka som förut, då under de senare nätterna frosten varit ganska betydlig. Från Kalfsund skrifver vår korrespondent under Måndagens dato: I går inkom till Fotösund skrufångaren Willem en Clara, kapt. K. L. Stasse, stadd på resa från hemorten Dordrecht till Warberg i barlast, men på grund af drifis kunde fartyget ej inkomma till destinationsorten. I Fotösund qvarligga följande fartyg: skon. Sophie, T. Krabbe, hemma i Dragör, på resa från Hartlepool till Köpenhamn med kol; skon. Fidele, kapt. N. Svensson, på resa från Messina till hemorten Göteborg med sydfrukter och styckegods; s kon. Carl Oscar, C. Engberg, från Ipswich till Göte

16 mars 1865, sida 3

Thumbnail