berg, har blockmakaren J. Johanssons nio månader gamla dotter i Tisdags afton aflidit genom förgiftning af opium. Händelsen är den, att provisorn vid härvarande apotek, Wesström, oriktigt expedierat ett af d:r Karlberg utsärdadt recept, så att barnet i stället för ,kräkvin erhöll en, efter dess ålder, för stor dosis Rosöns bröstdroppar, hvilka, som bekant, innehålla opium. Med anledning af denna behlagliga händelse, har t. f. pastorn G. T. Tode till fiskalsembetet anmält förhållandet , till den åtgärd som omständigheten kan föranleda. Upplysningsvis torde böra nämnas att barnet var så sjukligt och klent, att någon förhoppning om dess vederfående icke lärer förefunnits, äfven om misstaget på apoteket icke egt rum. Förslag till en ny Nordpol-resa. Vid Geografiska sällskapets i London sammankomst d. 23 sistl. Jan. hölls af kapt. Sherard Osborn ett föredrag om möjligheten att sramtränga till Nordpolen. Vi meddela här etter P.-T. följande sammandrag af kapten Osborns framställning. Tal. anmärkte att de arktiska expeditionerna ingalunda voro så farliga, som man vanligen trodde. Under 36 år hade England under 42 expeditioner endast förlorat två fartyg och 128 man. Till fots hade genomvandrats 40,000 miles ensamt för att uppsöka Franklin, utan att en enda af deltagarne omkommit. Geografiska upptäckter af samma omfång ha på intet annat ställe af jorden kostat så få menniskoffer. Det är här icke endast fråga om rent geografiska upptäckter. Man har der funnit nyckeln till lagarne för de hemlighetsfulla golloch is-strömmarne. I Boothia påträffades den magnetiska polen o. s. v. Två vägar finnas att uppuå polen, den ena från Spetsbergen och Hakluyts udde, belägen 600 mil från polen, och den andra från Grönland. På den förra hade kapt. Parry natten till d. 22 Juli 1827 hunnit till 435 geografiska mil från polen. I stället för Juli hade han bort begifva sig på väg i Februari, efter att hafva öfvervintrat på Spetsbergen. Denna väg har dock den olägenheten, att ingen fast punkt finnes norr om Spetsbergen, der matvaror m. m. kunna deponeras. Såsom utgångspunkt har derföre Smiths sund i Norra Grönland företräde. Det ligger 120 mil närmare polen, och sannolikt finnes kontinent eller öar längre norr ut, såsom angifves af isbergen, hvilka tyda på höga berg och glacitrer. Den nordligaste punkten som hittills uppnåtts på Grönland (af hr Morton) är Cap Constitution, der hans väg hämmades al en förfärlig glaciere, som förutsätter land norr ut. Tal. beräknade afståndet från Cap Parry till polen utgöra 484 mil, så att framoch återresan skulle upptaga 968 mil, en sträcka, som ofta tillryggalagts i dessa regioner i släde och båt. Här finnes också en numera mot europeer vänlig menniskostam och Morton fann fragmenter af en eskimäsläde mellan Cap Constitution och nämnde Humboldt-glaciere. Talaren begärde endast al amiralitetet två små af flottans skruffartyg med 120 officerare och soldater bland de 50,0v0 som stå till amiralitetets förfogande. Fartygen skulle afgå på våren 1866 och då fara till Balfins Bay och uppnå Cap York i Augusti. Det ena fartyget skulle qvarlemnas kring Cap Isabella med 25 man. och det andra begifva sig mot Cap Parry. Under hösten skulle båda fartygen på lämpliga ställen nedlägga depöter af lifsmedel. Under de två följande åren (1867—68) skulle slädoch båtexpeditioner försökas mot polen och år 1869 skulle fartygen återvända. Mycket större afstånd än det mellan polen och Cap Parry hafva passerats i dessa regioner, såsom af MChntock 1,230 mil på 105 dagar, af G. Richard 1,012 mil på 102 dagar, af kapt. Richard och tal. sjelf 1,093 mil. Löjtnant Hanfilton hade rest 1,150 mil på en hundsläda och i en mans sällskap. Sir L. MClintock hade också till alla delar gillat tal:s förslag. Tal. utvecklade slutligen de stora fördelar, som ett sådant företag skulle medföra och nämnde deribland, mätandet af en meridianbåge i arktiska zonen, ett önskningsmål, som nyligen ådragit sig vetenskapssällskapets uppmärksamhet, i sammanhang med den föreslagna svenska expeditionen för samma ändamål till Spetsbergen. Mäklarekåren i Hamburg hade d. 23 Januari ett sammanträde, för att taga de edsvurne mäklarnes framtida lagliga ställning i betraktande. Vid ett möte d. 6 Dec. förlidet år hade man kommit öfverens om att afråda antagandet af de i den nya tyska handelslagen införda bestimmelser, och rekommendera mäklareyrkets fullkomliga frigifvande. Det blef äfven förklaradt att den nya föreskriften om att köparens namn i slutsedeln icke finge lemnas in blanco, vore alldeles outhärdlig och skulle dessutom förhindra många affärer, då det ofta ligger i köparens intresse att icke bli omnämnd i slutsedeln. Såsom resolution antogs, att mäklarekorporationen borde upphäfvas, att samtliga dess medlemmar borde fritagas från dess ed och att mäklareyrket borde helt och hållet frigifvas. Likaledes föreslogs att hållandet af auktioner skulle medgifvas en hvar. För den händelse att dessa förslag icke gillades, skulle man föreslå, att ingen finge utföra mäklareaftärer, utan att hans namn vore inskrifvet i handelsregistret. Hn komit nedsattes för att till senaten öfverlemna dessa förslag. Elektromagnetiskt lokomotiv. I Paris har uppfunnits ett elektromagnetiskt lokomotiv, hvilket uppfinnarne anse kunna bli af gagn för posttjensten. Det antages nemligen kunna befordra bref och paketer inom städerna med en hastighet af 20 till 25 kilometer i timman, medelst ett nät af underjordiska jernvägar, som sammanbinder de olika postbyråerna. Alldenstund de härför erforderliga lokomotiver kunde vara mycket små, skulle arbetet för dessa vägars anläggning ej behöfva vara särdeles stort. Uppfinnarne säga, att man med större maskiner, hvilande på samma princip och med begagnande af de