m. skälet tör sin tillvaro. De voro sociala ruiner långt innan de i materielt hänseende föllo i grus. I litterärhistoriskt afseende sträckte sig dock riddarborgarnes inflytande längre fram i tiden. Detta tillfölje af den vittra omsättning som under en viss epok egde rum inom riddarborgarne, genom trubadurpoesiens odlande i södra Frankrike och vid några tyska riddarhot. Tal. lofvade att äfven kasta en blick härpå då han vid nästa föreläsningar skildrar de egendomliga företeelser af medeltidens vexlande karakterer, hvilka han sammanfattat un der den gemensamma benämningen: Muntert lif på landsvägarne. Kal. salut gass i Lördags, d. 21 ds, med anledning af hertigens af Östergötland 37:de födelsedag. Fartygsförsäljning. Genom skeppamaklarefirman Aug. Leffler C:o ha här hemmahörande skeppet Lejonet och briggen Emilförsålts, det förra till rederi i Gefle för en summa af 35,000 rdr och den senare till rederi i skärgården för 20,000 rdr. Besarad sjöolycka. Såsom förut omnämnts har man här på platsen under de senaste tvenne veckorna hyst mycken sarhåga för ångaren Londons öde, hvilket fartyg på nyårsdagen afgick härifrån till London utan att sedermera ha afhörts. Den förhoppning man till en början hyste, att fartyget under det rådande hårda vädret kommit ur sin kosa och längre tram skulle låta höra af sig, har tyvärr, sedan trenne veckor förflutit utan att man haft minsta underrättelse om dess ankomst till någon hamn, måst lemna rum för den öfvertygelse, att detsamma jemte passagerare och besättning gått totalt förloradt. Befälhafvare på ångaren London var kapt. J. B. Werling, en ung men kunnig sjöman Efter att i höstas ha fört ångaren Gustaf Wasa trenne resor, antogs han till besalhafvare på London, hviken han denna resa för första gången förde Besättningen utgjordes af c:a 15 man förutom restauratrisen och kokerskan. Såsom passagerare medföljde en engelsk sjökapten åttöljd af besättning, tillsammans 12 man, och hvilken, efter att med sitt fartyg ha förlist i de norrländska farvattnen, nu stod på återfärd till hemmet. Med kännedom om fartygets egenskaper förmodar man olyckan ha tillgått sålunda, att maskinen gått sönder, hvarföre man ej längre kunnat manövrera mot den höga sjön, som slagit öfver däcket och förtyllt fartyget, utan att man haft tid eller varit i stånd att utsätta båtar för att rädda de ombordvarande. — En skymt af hopp finnes väl ännu. Man frågar sig nemligen, om det ej gifves någon möjlighet för att fartyget drifvit högt upp emot norr och nu befinner sig i redlöst tillstånd i sjön. Allt tör liten sannolikhet ligger dock beklagligen i detta antagande, för att man skulle kunna fästa någon allvarsam förhoppning dervid. London innehade last af hafre och tändstickor, och voro både fartyg och last assurerade. Restaurationen i jernvägsstationshuset. Sistl. Lördag afslöts bland 5 sökande ötverenskommelse med konditor C. Nissen om öfvertagandet af ifrågavarande restauration från d. 1 nästk. Februari. Sjunket fartyg. Från Fjellbacka skrifver Red:s korrespondent d. 19 d:s: Vid Stora Malmskär nära Wiäderöarne har af Wäderölotsen blifvit genom lodning upptäckt ett större sjunket fartyg, stående på 23 famnars djup; från nämnde fartyg har ej ännu kunnat bergas något. Till extra provincialläkare i Håhy distrikt i Göteborgs och Bohus län har K. M:t d. 20 d:s förordnat med. licentiaten A. E. Goldkuhl. Illustrerad Tidning n:o 3 innehåller biografi och porträtt af Carl Simon Warburg, Mythologiska fantasier; Samhällskarakteristik; Berättelser från landsorten af E. F.—C.; En skånsk grefvinnas favoritnyck; Zigenare på Wermlandsgränsen; En kinesisk medalj; Gift eller ogift; En fråga på eget sätt löst af ryska czaren; En ovanlig institution; Återblick; Notiser och Rebus. Från Uddevalla skrifves d. 20 dis: Vinter tyckas vi slutligen få en gång. Sedan vinden i medlet af veckan gnruncit öfver från