agit i första kejsardömets krig, glesna alltner. General Reeve har aflidit som So-årig zubbe. Erkehertiginnan Maria Theresia af Österike, dotter till erkehertig Albrecht, har blisvit förlofvad med hertig Filip af Wärtem)erg. Polens hufvudstad, det nu så dystra Warschau, öfverraskades d. 2 dennes af kanonsalut från citadellets vallar, liksom på en galavögtidsdag. På eftermiddagen gick polisen omkring i husen och tillsade om illumination ör aftonen. Endast tå fingo veta orsaken till ul denna festlighet; man hade neml. i går fått elegrafisk underrättelse om storfursten tronöljarens förlofning med prinsessan Dagmar af Danmark. Warschau var emellertid illumineadt på qvällen, men få af innevånarne kände orsaken till deras egen giädje. Under titeln Als Eröfring har någonstädes i Tyskland utkommit en willtärisk tonmålning för pianoforte af F. R. Chvathal, hvilken på följande sätt anmåles i wienertidningen Constitutionelle Osterr. Åeit.: För att exekutörerna må kunna helt och hållet sätta sig in denna genialiska tonmålnings anda, medlelas dem på inre sidan af titelbladet en utförlig tidningsartikel om: Eröfringen af ön Als d. 29:de Juni 18644, Derpå kommer sjelfva tonskildringen. Ljudlös inskeppning af trupperna, allegretto, 14, 12 takter; De bemannade batarnes lyckliga öfverfart? — måtte ha försiggätt med obeskriflig hastighet, ty de behöfva endast genomfara 6 takter Andantino för att uppnå ön. Hela deras besättning måtte under denna öfversart endast ha tänkt på den älskande i hemmet, så mjuk och smältande klingar denna sextakts melodi; Orolig rörelse i det tiemliga lägret, Allegro maestoso, i 4 takter, är målad på det mest omisskå liga sätt i en triolfigur; Striden börjar,; gevärsskott, en arpieggerad åttondel; ännu ett; ågevärssalvor, en arpieggerad sjeruedel; kanonskott, härtill anknyter bataljkompositören följande anmärkning: Åkanondundret erterhärmas bäst, då man med den smala sidan af den knutna handen samtidigt och med kraft anslår tre till fyra af de djupaste tonerna! Denna förskräckliga kamp har redan varat i 14 takter i allegrotempo, då Rolf Krake närmar sig stridsplatsen, hvilket uttryckes genom 2 takter kromatisk skala i uppåt gående åttondelar, hvarpå kampen rasar vidare i 18 takter. Derpå — (flykta danskarne. Och de behöfva dertill endast ö takter; ty redan i den sjunde har sfienden blifvit osyulig-. Huru framställer musiken den osynlig blifne fienden? Genom en generalpaus — efter det bekanta uttrycket: Man ser ej mera till dem. — Striden är förbi, de segerkrönta trupperna samlas, hvilket tydliggöres genom hornsignaler. Derpå följa ytterligare: tacksägelscbön, choral Nun danket alle Godtk, derpå: Defilcermarche och till slut Das ganze Deutschland soll es sein. — Det är ju makalöst, och vi tillägga blott: Ein deutsches Irrhaus werd os nicht!!!