Article Image
emellan den direkta kostnaden för bolaget om den hittills utförda traflkrörelsen skulle utförts med statsbanans materiel, eller såsom nu, med egna lokomotiver och vagnar, och har jag trott att det skulle vara af intresse för direktionen att taga del af en dylik jemförelsek). Ehuru inkomsterna icke äro tillräckliga för betäckandet af de nödiga utgifterna, då räntan å statslånet deruti inberäknas, fastän de tyckas fullt motsvara hvad man må benämna den dagliga kostnaden, så kan man dock, i betraktande af den för närvarande ringa industriella verksamhet som är rådande i de distrikter, hvilka påräknats att skola gifva banan dess förnämsta inkomst, och då man tillika betänker den tryckta penningeställningen i hela landet samt erinrar sig den för passageraretrafiken till en del menligt inverkande regniga och ruskiga väderlek som var rådande under senare delen af sommaren och hela hösten förlidet år, ej annat än förvåna sig öfver ett så pass gynnsamt resultat af trafiken som det redan nu erhållna, och dock i sagde bilaga uppställt en jemförelse fi Il ) Approximativ kostnadsberäkning för årliga trafikskötseln å Borås jernväg, uppgjord på grund af redan vunnen erfarenhet och med ledning af utgifterna å andra banor: Trasik-afdelningen: Aflöningar rdr 20,000 Materialier -2,600 Expeditionskostnader -1,500 Diverse 2,000 26,100. Maskin-afdel ningen: Afloning: maskiningeniör 2,500 2 lokom--förare 2,400 2 eldare 1, 800 1 putsare 540 1 vagnsmörjare 100 Verkstaden: 1 förman 1,200 1 smed 1,000 1 bandtlangare 450 3 arbetare, a 750 2,250 Förrådet : 1 förvaltare 900 1 biträde 400 rdr 13,840 Bränsle m. m. å lokomotiverna 14, 500 Smorja och belysning å vagnar 1.900 30,240 Banbevakningen: 4 banmästare 2,880 116 banvaktare 5,840 5 grindvaktare 600t 9,320 ö Bränsle och konsumtion 1,300 10, 620. Materialier till reparationer Åc. 8,040. Summa rdr 75,000. Jemförelse för kostnaden för tågtjenstens utförande. med egen eller statens materiel, efter de priser hvartill Borås-bolaget var erbjudet att få begagna sig af den sistnämnda materielen: Med statens materiel: Från d. 7 Aug. t. o. m. den 31 Dec. 1863 har tågtjensten utförts med 2,510 lokomotivmil a 7: 50 rdr 18,825: — i 7,564 passagerarevagnsmil a 0, 35 , 2,647: 40 7,930 godsvagnsmil a 0,45 , -3,568: 50 Summa rdr 25,0 40: 90 soberäknadt afgiften för vagnar, stående vid stationerna, hvilken afgift skulle utgjort 2 rdr pr dygn för hvarje vagn, qvarstående vid en station två dygn för lossning och ett dygn för lastning. I ) Med egen materiel: ) Aflöning: maskiningeniören 1,050 2 lokomotivlörare 1,000 r 2 eldare 750 l 1 putsare 250 a 1 vagnsmörjare 200 I verkstaden till 6 personer 2,000 rdr 5,250 Enligt maskiningeniörens uppgift: åtgångna materialier, bränsle m. m. till lokomotiver och vagnar 6,200 2:ne konduktörer 500 materialier till reparationer upptagas till 1,000 12,950: — Skillnad till favör för skötseln med egen materiel under de 147 dagar trafiken pågäatt rdr 12,090: 90. hvilket pr år gör 30,021 rdr rmt. — Häruti är lik; väl icke materielens slitage inberäknad. A—

12 januari 1864, sida 1

Thumbnail