Article Image
lona i Rumelien. Genom denna ledning kommer till ständ en telegrasisk förbindelse öfver Italien till Konstantinopel och derifrän medelst den nya linien i Persiska Viken till Indien. Nytt sätt att styra skepp. Sedan några veckor tillbaka ha utan tvifvel besätuningarne å de tallösa fartyg som ligga på Themse-floden mycket funderat på de hög besynnerliga evolutioner och excentriska rörelser, som på samma flod företagits af en engelsk kanonbåt och hvilka synts mycket opassande för en farkost, egnad åt en så allvarsam sysselsättning som kriget. Det fartyg som väckt denna uppmärksamhet har som sagdt varit en kanonbåt, försedd med en 60 hästars ångmaskin och en märkvärdig propeller, hvilken icke allenast framdrifver utan äfven styr fartyget. Då sålunda skeppets hela maskinstyrka kan användas för att styra det, blifva. dess rörelser snabba i förhållande dertill, och dess styrbarhet är så stor att detsamma tillochmed kan vända kring sitt eget centrum samt så att säga valsa upp och nedför floden. Egenheten med propellern på ifrågavarande fartyg är att densamma genom s. k. universalledgång kan kringvridas älven i ett plan som ligger midt mot propelleraxeln. Planets lutning mot denna axel bestämmes genom en särskild inrättning som står i förbindelse med styret och på detta sätt kan fartyget bringas att med lätthet utföra rörelser som skulle vara omöjliga för hvilket annat skepp som helst. I närvaron af åtskilliga högre sjöofsicerare anställdes en mängd slutförsök med den nya uppfinningen. Resultaterna voro ytterst fördelaktiga och bevisade tydligt, att man ej, såsom hittills varit fallet, behöfver använda tvenne propellrar, hydrauliska styrapparater eller extra tillställningar af hvad slag det vara må, för att oberoende af rodret styra ett fartyg. Ett slag at dess egen propeller är nog för att efter behag vända det hvart som helst. Revolverande torn på pansarsartyg skola bli öfverflödiga om fartygen sjeltva blott genom användande af ifrågavarande uppfinning kunna förmås att vända krig centrum lika hastigt som det besvärliga tornet. Uppfinningen synes också ha ådragit sig engelska amiralitetets allvarliga uppmärksamhet. Och man kan lätt inse hvilken vigt hvarje man a! facket måste fästa vid densamma, då den gör det möjligt att aflossa tvenne bredsidor efte hvarandra blott med den obetydliga tidsskill nad som erfordras för att medelst propellerr vända skeppet.

10 oktober 1863, sida 2

Thumbnail