Article Image
Horace Vernet. Horace Vernet, som nyligen afled i Paris, söddes dersammastädes den 30 Juni 1789 och var följaktligen då han dog 74 år gammal. Han härstammade från en familj af målare. Hans farfarsfar, Antoine, egde betydligt anseende i Avignon; hans farfar Joseph användes af Ludvig XV för att afteckna några af Frankrikes förnämsta hamnar och hade rykte för att vara den bäste marinmålare på sin tid, medan hans fader, som dog 1836, blef ryktbar som bataljmålare. Stridarna vid Rivoli, Marengo, Austerlitz, Wagram och passagen öfver S:t Bernhard sysselsatte hans pensel. Horace visade redan tidigt afgjord smak för den konst i hvilken hans familj hade vunnit ryktbarhet. Sedan han fulbordat sina studier vid kollegiet ,Les Quatre Nations tog han sina första lektioner i teckning af Moreau och arkitekten Chalgrin samt i färglära af Vincent. Hans egentlige lärare var dock fadren. Uppmuntrad af denne sände han till expositionen en tafla, hvilken hade föga eller ingen framgång. Utan att låta nedslå sig af det misslyckade försöket utförde han en ny tafla, ,,Intagandet af en redutt hvilken ej hade annan förtjenst än att visa fullkomlig missaktning mot de klassiska traditionerna från målaren David. Tvenne gånger föll vid konskriptionerna lotten på Horace Vernet att gå i fält, men vid båda tillfällena lösköptes han af sadren. Men de strider i hvilka han ej fick deltaga såsom soldat beslöt han att föreviga genom sin pensel. Le Chien du Regiment och ,Le Cheval du Trompettesom blefvo beställda af kejsarinnan Marie Louise och Jörome Bonaparte, tillvunno honom mycken popularitet under första kejsardömet. Napoleon gaf honom år 1814 Hederslegionens kors. Året 1817 målade han , Striden vid Toulouse och två år senare , Massakern på mameluckerna-. Emellan åren 1821—1823 fullbordade han tio bataljmålningar, af hvilka de mest kända äro Jemappes och Valmy, Le Barriere de Clichy före kapitulationen af Paris, Poniatowskis död och Saragossas försvar. Hans taflor öfver kejsardömets elagtningar fingo ej uthängas i Restaurationens tafvelexpositioner och af detta skäl — måhända mera än tillfölje af hans förtjenster — blef målaren tagen under armarne af oppositionen. Som han icke fick exponera sina arbeten, öppnade han för allmänheten sin atelier, hvilken dagligen fylldes af personer, som utgjorde motståndare till styrelsen. Ären 1825 och 26 förevisades sålunda hans Mazeppa efter lord Byrons poem. Samma år gjorde han ett besök i Vancluse, Vernetska familjens vagga,

29 januari 1863, sida 1

Thumbnail