————— —nk———— — utgifna trädgårdsböcker redan med lätthet kunde sörja för en dylik undorvisning i solkskolan. Skoll. Hesselberg ville likaledes att intrång på de öfriga frågorna ej skulle göras af denna. Föreslog att !(; timma egnades till ett föredrag i ämnet och 1 timma till diskussion deröfver. På ordförandens proposition härom voro nej-ropen betydligt öfvervägande. Hr Eriksson ansåg aw man först och främst bör lära barnen uppdraga fruktträd. Undervisningen i trädgårdsskötsel och åkerbruk torde bäst kunna bedritvas genom att låta barnen skrifva efter landtbruksböcker samt sedan samtala med dem i ämnet. Om hösten borde barnen vid skolan få lägga fruktkärnar och sedan, när plantorna nått någon utveckling, få medföra dem till hemmet, tör att der på egen hand få vårda dem. Hr Ekström ansåg att trädgårdsskötseln både kan och bör bedrifvas i folkskolan, om denna blott sår ett visst minimum af egen Jord. Tal. hade sjelf upparbetat jord kring skolan, och sett att undervisning i trädgårdsskötsel går för sig, äfven om läraren endast hemtat sin kunskap ur en trädgårdsbok. En trädskola vid folkskolan underlattar betydligt spridningen af träd tör plantering. Hade i Preussen hört, att derifrån årligen gå omkring 50,000 st. fruktträd till Sverige. Ansåg denna skatt till utlandet kunna borttagas. Folkskoleläraren kan uträtta mycket för höJande af trädgårdsskötsel och trädplantering. Genom innanläsning böra barnen få ett begrepp om saken, och sedan tagas de ut på taltet för åskådning. Framvisade exempel på hvad man i så fall uträttat i Danmark och Preussen. Äfven här i Sverige, på ett par ställen i Södermanland och synnerligast på Gotland, hade tal. sett vackra föredömen af tolkskolelärare i detta hänseende. Statsmakterna borde bestämma ett minimum af jord för folkskolan, minst 1 tunnland. Det är endast bristen på jord som lägger hinder för denna undervisning, hvilken skulle medföra de lyckligaste och mest välgörande resultaver; ty i samma mån en täppa uppblomstrar kring hvarje stuga, väckes sinnet tör ordning och renlighet. Har man det fint och ordnadt utanför sin dörr, vill man snart äfven hafva det inaanför densamma. Allmogens snygghet och hyfsning skola gå framåt, och på samma gång skall sedlighet och religiösitet vinna, ej minst genom åskådande af blommorna, hvilka ofta mäktigare än nägot annat tala om skabarens oändligavishet och godhet. (Starka bravorop helsade talaren). Mag. Hedlund tackade hr Ekström för hans varma intresse i denna fråga, och föreslog, att mötet uttryckte en opinion, gående ut på, att till hvarje fast skola på landet måtte anslås minst 2 tunnland jord för barnens undervisning och öfning i trädgårdsskötsel samt för beredande åt lararen af ea nyttig sysselsättning och någon förbättring i inkomster. Mag. Meijerberg varnade för, att man ej måtte förvandla folkskolan till en landtbruksskola. För trädgårdsskötsels idkande behöfves ej något visst anslaget minimum afjord; skulle dock ett sådant anses nödigt, bör man bestämma att en del al densamma skall tillhöra barnen, på det man ej måtte misstänka, att läraren begagnade barnens arbeten för sin egen vinst. . Hr Jonsson anförde, genom exempel från sin hembygd (Skåne), huru barnen sästa sig vid och innerligen älska den lärare, som undervisar dem i trädgårdsskötsel. Lärare, som förut ej varit så godt afhållna, hade härigenom kommit i det bästa förstånd med de unga. Lektor Blomstrand ansåg det mera praktiskt att begära mindre (såsom Ekstrom) än högre (såsom Hedlund), emedan man då hade bättre utsigter för sig att få något. Hufvudsak är att undervisning ställes så, att barnen få kärlek till träden och skogen. Hvad solkskolan behöfde af jord, vore !3 tunnl. för trädplantering och 7 d:o för trädgärdsodling. Ur Liljegren instämde med hr Ekström. Kyrkoh. Aber9 instämde med hr Hedlund om minimibeloppet af jord; föröfrigt med hr Blomstrand, att kärleken till naturen bör inskärpas eller uppväckas hos barnen, Hr Lauritsen trån Danmark bekräftade, genom exempel derifrån, den stora nytta, som trädgårdsskötsel och trädplantering vid skolorna visat sig kunna uträtta. . Hr Rossing påpekade att hvad barnet i