I det af ett fartyg, som härifrån afsändes till ort och ställe, ifall ett sådant icke är att tillgå derstädes, hvilket fartyg då vid sin ankomst till den bestämda sydliga hamnen fin. ner sin laddning färdig för sig, så att det utan tidsförlust kan intaga densamma. Vi tre oss härmed hafva ådagalagt företrådet i afseende å snabbhet i att begagna New-York som förmedlingsort. Vända vi oss nu till New-Yorks företräde i afseende å billighet, så hafva vi att gå in i flera detaljer. Låtom oss begynna med råämnet sjelft, och främst med Golfbomullen, af hvilken den såkallade New-OUrleans uppskattas högst. New-Orleans erhåller för närvarande omkr. 2 mill. balar årligen till en del af bästa stapel (Missisippi, Arkansas, etc.), men, sedan den starka tillvexten i produktionen på de sista åren, bedrifves rensningen af densamma så vårdslöst, att denna mängd per medium icke står mycket öfver god ord. Continental Class., så att New-Orleans endast genom beställningar från Texas, Florida, Georgia och Alabama är i stånd att betäcka sitt behof af bättre sorter, och attt. ex. Cont. good middl. och middl. fair, samt än mindre fair och good fair, alldeles icke noteras. . New-Orleans är derföre icke, såvidt det gäller prisen i första hand, i besittning af de fördelar, som tillkomma en handelsplats närmast produktionsorterna. Tvertom kunna New-Yorker-husen köpa fin bomull lika så billigt i Missisippi, Texas, Florida och Georgia samt dirigera den till sådana hamnar, som erbjuda största lätthet för utskeppning till destinationsorterna. Jernvägsförbindelserna hafva åstadkommit en fullständig revolution i bomullsomsättningen. Så erhåller t. ex. Mobile numera äfven Missisippi-bomull, och det tillochmed billigare än New-Orleans, och Memphis-New-York konkurrerar åter med framgång med begge dessa orter, emedan genom order från norden i Memphis de bästa partierna bortföras från marknaden och endast det återstående konsigneras till New-Orleans. New-York har i Memphis likasom i Alabama, Florida och Texas fördelen af en mindre distans från produktionsorten till Europa. För Uplandsbomull ha Charleston och Savannah hittills gällt såsom de hufvudsakliga stapelplatserna. Augusta, Columbus och Macon äro de vigtigaste marknaderna, å hvilka de nämnde hamnarne bruka utföra sina order, och här hafva förmedlingsmännen i New-York återigen fördel framför dessa, emedan de kunna erbjuda säljarene en bättre rembours samt kunna försända de inköpta varorna till den bäst passande hamnen. Negotiationen af främmande vexlar är vilare erkändt svår på alla sydliga platser, äfven blott för sterling och francs, samt tidtals illochmed omöjlig, hvarvid förmedling af ett New-Yorker hus blir alldeles nödvändig. Vexarne sändas då för att negotieras hit till NewYork, och kostnaderna för en sådan förmeding måste naturligtvis kommittenten få vidRn