örelsevis lättare lastade passageraretågen, såväl af förenämnde ekonomiska skäl, som ;ck derföre, att godstrafiken i allmänhet icke har behof af samma skyndsamhet som passayerare. Med godståg tillsättes dock stundom on eller annan passagerarevagn, på det att le personer, hvilka vilja underkasta sig den ångsammare gången, och de för lastningar aller lossningar längre uppehållen vid stationerne, ej må vara alldeles utestängde från möjligheten att medfölja sådane bantåg. Afvenledes å vestra stambanan hafva ett par passagerarevagnar, en andra och en tredje klass, blifvit tillsatte de, med endast två mils hastighet i timmen, gående godstågen, hvilka dock, såsom man förutsett, varit af passagerare särdeles sparsamt begagnade, synnerligast på längre distanser. Att emellertid en del personer, boende i närheten af jernvägen hitom Falköping, kunnat hafva fördel af att en eller annan gång besöka Göteborg på några timmar, då tillfälle gifvits att med dessa tåg återvända hem samma dag, är naturligt; men en sådan anordning af godstågen, under den mörka och kalla årstiden, låter sig icke göra utan betydligt ökade utgifter för jernvägen; ty om tågen skola utgå från Falköping på morgonen och, med nödigt uppehåll i Göteborg, återkomma till Falköping på aftonen samma dag, erfordras att detsamma afgår från Falköping redan omkring kl. 5 på morgonen, och de kunna icke dit återkomma förrän kl. 9 på aftonen. Under en stor del af hösten och vintern måste sålunda resan företagas i mörker sex eller sju timmar, ett arrangement som man icke gerna vidtager utan giltiga orsaker, helst dermed är förenadt ej obetydliga utgifter för en daglig upplysning å banan och vid stationerna, både morgon och afton. Om en så tidig afgångstid som kl. 5 på morgonen derjemte under vintern skulle vara bestämd, så erfordrades vid alla tillfällen, då snöplöjningar eller snöskottningar vore behöfliga, en extra arbetsoch vaktpersonal för nätterna, under hvilken tid banans frigoring från snö måste verkställas, om densamma skulle för de tidiga bantågen vara farbar; ett arbete, som härigenom både mycket fördyrades och försvårades. Att dessutom den obetydliga passagerare-trafiken med godstågen, under den kalla årstiden, än ytterligare komme att aftaga är åtminstone sannolikt, och att sålunda derföre fördyrade arrangementer skulle för jernvägen medföra förlust, torde vara obestridligt. Åfven i afseende på förändringarne af torgdagstågen, hvilka under sommaren varit arrangerade emellan Falköping och Göteborg, samt tillbaka, Onsdagar och Lördagar, gälla till en del samma pekuniera skäl som förut om godstågen blifvit anförde, och det har derjemte genom erfarenhet blifvit utrönt, att torgdagstågen, under vintern, ge jernvägen förlust om de från Göteborg utsträckas längre än till Alingsås; hvilket var händelsen då dessa bäntåg gingo från och till Wårgårda. Med stöd af ofvanstående, har derföre