Slonade a larjan, dock utan att tillfogas n gon skada; å Levgrenska ängarne synt askstrålen flera gånger nedgå i jorden, o uppåt jernvägen till berätta resande, att h på flera ställen likaledes skall hafva nedsl git. Telegraferingen å härvarande telegre byrå var under nästan hela dagen omöjli hvarigenom vi ej heller i laga tid kunde i händiga oss tillsända telegrammer. — Eft denna rensning i atmosferen fingo vi i g ändtligen hög och blå himmel med klar lu värme och solsken. Den i går inträffade Dn. tändningen torde lofva oss att denna väde lek någon tid blir stående. Svenska handelsflottan. De svensl däckade fartyg öfver 10 lästers drägtighe hvilka användas för utrikes sjöfart, uppgå, s som vi förut nämndt, till 1,719 st. med e sammanlagdt lästetal af 122,969. Af dess är Göteborgsskeppet Carin (korrespondentre dare: W. Röhss) det största, måtande 53 lläster; dernäst kommer Stockholmsskeppet I 4. Bång (k.-red. Joh. Holm) med 504 läster Göteborgsskeppet Göteborg (Francke Brav Ine) 485; Gefleskeppet Sophie (J. A. Forssberg 410 samt Gefleskeppet Daniel Elfstrand (I Elfstrand C:o) och Stockholmsskeppet Ar lantie (Godenius OU:0o), hvardera om 404 lå ster. Af emellan 300 och 400 lästers dräg tighet finnas i Sverige allenast 22 st. skept deraf 10 tillhöra Göteborg: Kronprinsen 389 Rob. Dickson 388, Caroline 346, Oscar 1:ste 31 (J. Dickson C:o), Australia 361, Harald 301 (J. Grönvall C:o), Atlantie 322 (G. H. He gardt U:0o), Amason 319 (Ekman 0OC:0) Gustafva 312 (J. L. Broddelius) och Andromed 300 (G. Melin); 6 tillhöra Gefle: Oscar I:st 387 (J. A. Bång), Peru 344 (Rettig 0O:0) Gevalia 338 (J. A. Forssberg), Thor 325 (Eng ström Luth), Argo 312 (Rettig C:o) och Norden 306 (D. Elfstrand O:o); 4 tillhör: Stockholm: Henriette 385 (Godenius C:0) Constance 375 (Loven O:0o), Atlantic 33: (Dugge Settervall) och Hedda Fredrika 331 (B. Almqvist); 1 tillhör Umeå: Helena 336 (BR. W. Häggström) och 1 Sundsvall; Iren 302 (Vifsta varfs bolag). Största redarne äro: J. G. Grönvall C:o (Göteborg) för 2,874 läster; James Dick. son C:o (Göteborg) för 2,806 1.; P. C. Rettig C:o (Gefle) för 2,184, Vifsta varfs bolag (Sundvall) 1,849; Godenius C:o (Stockholm) 1,643 och Loven C:o (Stockholm) 1,608. Uddevalla tullkammare-distrikt räknar största antalet fartyg (231 st.), men på dessa komma i medeltal blott 43 läster pr stycke; på Göteborgstartygen är 153 läster medeltalet, Sundvalls 142, Gefle 134, Stockholms 130, Söderhamn 120 0. s. v. ända ned till Helsingborg 29 och Trelleborg 17 läster i medeltal pr fartyg. Sveriges ångfartyg öfver 12 hästars kraft uppgå inalles till 148 med en sammanlagd hästkraft af 8,348. Deraf är ett om 260 hästar, 1 om 180, 2 om 160, 1 om 140, 12 om 120 och 2 om 100; alla de öfriga räkna under 80 hästars kraft. Förslag till ändring inom representationen. Den öfvertygelsen har med hvarje ny riksdag alltmera stadgat sig, att en representationsreform är nödvändig, om vårt land skall kunna hålla jemna steg med den raskt framskyndande tiden. De första åren af konung Oskars regering ifrade man som varmast för en alldeles ombildande reform, och lera olika förslager sågo dagen, gående ut på att representanterna dels skulle arbeta på vå kamrar dels på en. Den agitation, som lå lifvade sinnena, lade sig likväl och efterråddes af ett slags dvala. Flere, längre in framtiden blickande män fortforo visserligen utt låta höra sina röster, men de stodo för nsamma, att kunna få gehör med sig och aknade stöd i en stark påtryckning af allnänna opinionen. Frågan om representationsrågan fick hvila så länge, och framlemnade orslager förkastades lätt och ledigt gång efer annan. Man har till en del velat påböra pressen skulden för den då visade lojheen. Slutsatsen af dessa gjorda, men gagnösa försök visade emellertid, att landets riksagsrepresentanter sjelfva alltför mycket höllo st vid sjelfva ståndsprincipen och, af missro mot hvarandra eller af onyttig, svartsjuk idsla om sina egna ståndsprivilegier, icke ille vika ett tum ur de furhinlada vagnens I.