Article Image
oo Då arsenalen på ofvannämnde sätt förstorades uppstod i densammas närhet en ny stad, som för när varande räknar minst tvåtusen innevånare. Vi hafva ännu något att tillägga om kruttillverk ningen. Engelska regeringen tager fortfarande en sto; del af sitt behof från privatfabriker, men har doch vid Waltham Abbey, som ligger ungefär 3 eng. mi från Enfield Lock, en stor mönsterfabrik. I denn: äro alla de särskilta byggnaderna belägna från hvar andra så långt som möjligt, och skiljda genom häc kar och planteringar. Det hela liknar ett antal en samt stående mejerier, ty tolf byggnader äro spridd: på en yta af ungefär 75 tunnland. Åskådaren öfverraskas att befinna sig i det far liga grannskapet af en ångmaschin ur hvars skorste en tjock rök uppstiger. Men han kan lugna sig, t dess ugn befinner sig många hundrade steg från verk städerna. Krutblandningen bestär af 75 delar salpeter, 1. delar träkol och 10 delar svafvel. Då dessa bestånds delar blifvit söndermalda till stoft, samt beredda och re nade, läggas de i en machin som noga blandar dem Derefter föres massan i betäckta pråmar uppför ka nalen till krossanstalten, hvarest två ofantliga qvarn stenar eller hjul, af hvilka hvart och ett är halffem te tons i vigt, rulla i ett kärl af koppar. I detta kär inskakas krutet för att fuktas; under sommaren oci i torr luft behöfver det en större tillsats af vatten i om vintern och under regniga dagar. Den nu degak tiga massan bearbetas timtals i denna qvarn. Reda här har man tagit försigtighetsmått mot explosion Den som inträder i denna byggnad måste pådraga si; stora läderstöflar, på hvilka ej det ringaste spår a metall finnes. Paraply och käpp måste atlemnas Man har till och med så att säga försökt skydda ma chinen mot sig sjelf. På det att kilarne hvarmed val sarne äro fästade vid sina axlar ej måtte falla net och i fallet möjligen åstadkomma friktion mot kross hjulen, har man anbragt inrättningar i luften, af hvil ka de i sådan händelse upptagas. Men trots detta och andra försigtighetsmått kun na dock explosioner ega rum: man gör likväl allt fö att minska vådan deraf. De verkstäder hvarest för eningen af de särskilta beståndsdelarne försiggår ät vensom de, hvarest den redan blandade massan be arbetas, bestå. på tre sidor af starkt, tre fot tjock murverk, under det att den fjerde sidan och take helt och hållet är af glas. Byggnaderna ligga, ehu ru aflägset från hvarandra, på samma linea; derför har man anbragt glassidorna omvexlande åt olik håll; härigenom förhindras explosionen att angrip: de närgränsande verkstäderna. Men år 1842 händ det likväl att en byggnad, belägen ungefär sexhundr: fot från en annan, som sprängdes, räkade i brand och sedan dess har man påfunnit ett högst enkel säkerhetsmedel. Öfver hvarje verkstad hänger et stort, med vatten fyldt kopparkärl, hvilket utskjute sitt innehåll öfver hela verkstaden, såsnart en häf stång sättes i rörelse. Denna rörelse åstadkomme af explosionen, så att regnbadet kommer i de andr: byggnaderna alldeles samtidigt med denna. På dett: sätt blir olyckan inskränkt till den plats hvarest ho! uppstod. Sedan de särskilta delarne af krutet blifvit samman knådade på våta vägen och formade till krutkakor, fö rer man dessa återigen genom kanalen till lätt byggd: magasiner, hvarest de blitva liggande i tolf timmar Sedan transporteras de till en annan verkstad, hvar est man emellan flera valsar af kanonmetall sönder maler de hårda kakorna till stoft. Detta blir återi gen i en annan byggnad underkastadt hydraulisk tryck och derigenom tormadt i små taflor af en hal tums tjocklek. Dessa taflor blifva liggande ett pa dagar och blifva då hårda som bränd lera. Genon detta hydrauliska tryck erhåller krutet en vida stör re täthet, och låter äfven bättre förvara sig, emedar det absorberar mindre fuktighet och inom ett mindr omfång innesluter mer brännbar gas. De pressade kakorna kastar man i svalget på er högst märkvärdig machin. Verkstäderna för krutet sönder-kornande ligga vidt aflägsnade från de öfriga emedan arbetet i dem är det aldra farligaste. Der före har man äfven inuti dem anbragt en 15 fot tjocl tvärmur, hvilken skall tjena som en slags sköld mo explosioner. År 1843 hade en explosion dödat ått: arbetare, och för att förekomma dylika olyckor ha man sedan dess gjort machinen till automotor. Pi vissa tider kastar man in i machinen omkring 1,50( skålpund krutkakor. Såsnart monstret börjar sin mäl tid, draga sig arbetarne bakom tvärväggen och låt: det frossa i ro. Det sönderkornade krutet går ige nom en rad såll af jerntråd förmedelst hvilka de grof va och för tunga artilleriet bestämda sorterna skilja: från de finare. Hvarje sort faller i en särskilt dosa Då dessa äro fyllda aflägsnas de från machinen, son sjelf framför tomma dosor och sedan börjar att idisl de korn som ännu äro för grofva, tills hela måltider är ordentligt förtärd. Då ringer den med en klocka ungefär som en väl dresserad elefant skulle göra, oci antyder dermed att den åstundar nytt foder, hvilke den också får efter ett förlopp af fem minuter. Goltven i alla verkstäderna äro beklädda mec läder, som man genom kopparnaglar fästat vid brä derna. Arbetarne äro ständigt till hands för att mec sina borstar aflägsna hvarje krutkorn. Nu är krutet visserligen i kornform, men fuktig och blandadt med dam. Derföre transporterar mal det till ännu en annan verkstad hvarest det renas Nu först är det tjenligt att emottaga sin glans. Til detta ändamål lägger man det i stora fat, hvilka hvarje minut vrida sig trettiotvå gånger omkring si na axlar. I dessa får det ligga ungefär i tre tim. mar. Kornens friktion mot hvarandra och mot kär lens väggar är tillräcklig att gifva deras yta den glans hvarigenom de bättre skyddas för luftens inverkan Ifrån dessa fat föres krutet till ett aunat rum, hvarest det torkas genom ånga af 130 grader Farenheit Nu har det erhållit all nödig bearbetning och kan pröfvas. Kanon-krutets pröfning sker på det sät att man laddar en sextioåttapundare med fyra lod krut. Denna laddning måste slunga kulan 270 til 300 fot långt. Det krut, som bestått profvet beteck. nas med L. G. (large grain), grofkornigt eller med F. G. (fine grain), finkornigt. I transporter om fem. hundra fat skeppas det sedan till Purfleet vid Them.

13 augusti 1859, sida 1

Thumbnail