Article Image
anledning att vänta sorgliga budskap från sjön, då till och med den korta passagen mellan staden och Ragvaldsbro var ganska svår att befara. Under Tisdagens stormby kullkastades mellan Dockan och Södra varfvet två segelbåtar, den ena härifrån staden och den andra från skärgården. Den förstnämnda, hvari befumo sig 3 personer, hvilka höllo sig uppe på båtens köl, räddades at ångslupen Falken, som bogserade båten in till Dockan. Skärgårdsbåten med sin besättning räddades af en från ett norskt skepp tillskyndande roddbåt. — Export. Med engelska ängfartyget BadtallionF som i Onsdags på morgonen ugick från Stockholm till London, uttördes den stora qvantiteten af omkring 53,000 k.-fot hafre. — Ångbätsflottan. I Onsdags anlände ill hufvudstaden med last af spanmål från Königsberg det vid Oskarshamns mekaniska verkstad, för hrr A. Svanberg Co. i Stockholm nybyggda ångfartyget ,,Betty. Detta fartyg är byggdt af trä på jernspant, har en längd af 130 fot, med 23 ots bredd, ligger nu, med innehafvande ast af nära S, 000 centner, 12 tot djupt och gör öfver 8 knops fart. Det har en propellerångmaskin om 50 hästars kraft, hvars alla rörliga delar äro al bessemerål. Oaktadt fartyget är ämnadt för fraktart på Österoch Nordsjön, är det dock ill någon del afsedt för passagerare; det ir tackladt till slättoppad skonert med Bermuda-segel, är uppmätt till 38 nyäster och utvändigt plätbeslaget mellan astoch lossningslinierna. Dess befalhafvare är kapten J. F. Aminoff.

20 maj 1870, sida 3

Thumbnail