Article Image
nade visserligen bogspröt och förstång, men var för öfrigt i godt skick och utan den ringasto läcka, så att någon synbar anledning hvarför besättningen öfvergifvit detsamma icko kunde upptäckas. Vid närmare undersökning af fartyget fick man emellertid reda härpå, då det nemligen upptäcktes, att bland fartygets last, som bestod af bräder och plank, funnos undanstuckna flera lätt antändbara ämnen, säsom dref och segel, och hvilka äfven varit antända, ehuru elden af en eller annan orsak blifvit qväfd innan den riktigt hunnit sprida sig. All proviant och annat flyttbart gods var borttaget från fartyget, och för att göra detta oigenkänligt, hade namnbrädet på akterspegeln blifvit lösbrutet och alla andra igenkänningstecken undauskaffade. I kajutan fanns dock ett papper, å hvilket på svenska språket stod skrifvet: ,, Undertecknade, besättning å svenska B. C. K., förklara, att vi sistlidne natt varit i kollision med ett barkskepp och förlorade vårt bogspröt jemte förstången, hvarjemte fockrån afbröts. Vi hafva beslutat öfvergifva fartyget, emedan en norsk brigg befinner sig i närheten, å hvilken vi skola försöka berga oss. Skriften var daterad den 1 Okt. och undertecknad med 6 namn. Sedan fartyget införts i hamn, vidtogo myndigheterna på platsen genast alla åtgärder för upptäckande af fartygets nationalitet, dervid den enda ledningen utgjordes af en nästan oläslig anteckning på baksidan af otrannämnda papper, ett brefkuvert, adresseradt.till kapten Leo, Princess Royal, Neder-Kalix, samt ett läkarerecept. Genom brefvexling fick slutligen svenske konsuln i London reda på, att fartyget var svenska briggen Princess Royal, hemma i Hernösand och förd af kapten J. Löf, samt att densamma afgått från Nyland, efter att der hafva intagit trälast till utrikes ort. Besättningen hade den 1 Oktober öfvergifvit briggen och gått ombord på norska fartyget , Tvende Brödre, som landsatte densamma i London. På svenske konsulns derstädes föranstaltande blef en del af besättningen inkallad, för att afgifva sjöförklaring om händelsen, dervid dock inga andra upplysningar af dem meddelades, än att fartyget öfvergifvits, för det detsamma ansetts blifvit så illa skadadt vid kollisionen, att det varit förenadt med lifsfara att vidare vistas ombord. Styrmannen å briggen, C. Östman, hade emellertid icke kunnat anträffas, då sjöförklaringen afgafs, men bans vistelseort blef dock känd för någon tid sedan, hvarefter meddelande derom tillställdes sjöförsäkrings-aktiebolaget , Gauthiod härstädes, i hvilket bolag lasten var assurerad. Tillika underrättades bolaget om, att Östman troddes om några dagar ämna afresa från IIartlepool till

2 november 1869, sida 3

Thumbnail