spektörer gemensamt utfärdade särskilda skrifvel ser, 35 folkskollärare inbjudna att deltaga i nämn de kurs. Lokaler för öfningarne erhöllos i elementarläroverkets vackra skolhus genom välvilligt erbjudande af lävoverkets inspektor samt rektor. Dessa ändamålsenliga lokaler bidrogo i väsendtlig mår att underlätta öfningarne; och bör jag tacksamt framhålla den välvilja och det intresse, som visasdes för de i kursen deltagande folkskollärarnes gagn af vistelsen i Uddevalla såväl från läroverksstyrelsens sida som från Musei styrelse, hvilken lika välvilligt inbjöd och förevisade museets värderika samlingar. Rörande tiden för öfningarne bestämdes i början, att dessa skulle pågå föroch eftermiddagar (från kl. 8 till 12 samt från kl. 3 till 5) med undantag af Lördagseftermiddagarne; men när det snart visade sig, att, dels tillfölje af de nya metoderna, som inöfvades, och dels på grund af svårigheter, som lärarne haft att utstå vid organisationen af sina skolor, råd och anvisningar diskussionsvis behöfde meddelas, öfverenskoms att till dessa diskussioner begagna Onsdagseftermiddagarne. Så snart instruktörer i gymnastik och exercis samt sång erhållits, användes första timman på morgonen, äfvensom en och annan timme efter slutad läsning på aftonen, till öfning i gymnastik och exercis, samt första timman på e. m. till sångöfning. Då, enligt herrar komiterades beslut, undervisningskursen skulle fortgå 2:ne eller högst 3:ne veckor, var min afsigt att begagna den högst tilllåtna tiden och afsluta kursen den 21 Juli; men, som flertalet af lärarne voro från norra Bohuslän och behöfde, för att ej nödgas färdas landvägen, begagna ångbåtslägenhet sistnämnda dag, egde afslutning, som förrättades af hr kontraktsprosten Ljunggren, rum den 20 Juli. Det af landstinget bestämda understödsbeloppet (30 rår till hvarje lärare) utdelades mot qvittenser med tillsammans 930 rdr rmt. Som undervisningen afsåg att praktiskt inöfva de bättre metoderna, fingo lärarne efter anmälan och i den mån de hunno blifva förtrogna med undervisningen, uppträda såsom lärare för hvarandra. Ehuru den korta tiden ej kunde medgifva någon egentlig teoretisk kurs i de särskildta läroämnena, följde dock, så mycket som kunde medhinnas, en sådan de praktiska öfningarne och särskildt vid användningen af den goda åskådningsmaterielen för naturläran samt under den serie af fningar, som erfordrades för såväl inlärande at lektor K. P. Nordlunds räkneundervisningsmetod som för modersmålets behandling i folkskolan. Det bifall och det lefvande intresse, hvarmed samtlige lärarne omfattade de nya undervisningssätten, och den skicklighet, hvarmed flera af dem tillämpade metoderna och som de öfriga säkert skola vinna under det fortgående arbetet i sina skolor, visade, att denna landstingets välbetänkta åtgärd skall blifva till största gagn för folkundervisningens höjande inom länet. Jag anser mig här böra framföra den tacksamhet, som de resp. lärarne vid flera tillfällen geh särskildt vid afslutningen uttryckte för landstinget och herrar komiterade, som beredt dem detta tillfälle till ökade insigter och förkofran i deras för folkbildningen så vigtiga kall. I