Article Image
ned kittsyllnad. Härigenom blir banan ti hela sin längd både luftoch vattentät. a. Längre fram, om jag lefver, och sedan b jag sett drif-apparaterna Fen sjelf med-b. följt på en resa, skall jag söka berätta när-te mare deroma. Engelske arbetaren gnor undan med ihärdighet, kraft och fart samt gör alltid rent efter sig och ställer i ord-n ning hvar han drager fram. Detta är ock h ganska nödvändigt i en sådan stad som i London med denna stora trafik, som ilb högst märkvärdig grad tilltager. Ehuru v jag nu är van dervid, häpnar jag deröf-.I ver och undrar för mig sjelf: hvart skall h detta en gång taga vägen? Den som villjr fatta posto vid jernbangårdarne om morg-t narne från kl. 5 till 11, hvilken ström afsi menpäskor, från arbetaren till millionären, g får han icke se med olika bantåg och pålh olika tider anlända. Alla dessa, somin under dagens lopp förrätta sina göromållg i staden, bo nemligen utanför denna, från å 10 till 30 eng. mil För arbetaren harji man infört pennytågen. Det vill säga:i arbetaren i sin drägt med verktygen vidjr sidan betalar ej mera än en penny för resan. Det är billigt nog, då han dermedil köper förmånen att få bo sundt och frisktif på landet och ha tin täppa, utan att försumma sin tid. Dessa tåg gå vanligen i kl. 5 till half 6. Sedan komma de såfl kallade parlamentstågen, som hvarje jern-! bana, är underkastad, för gesäller ochlt handtverkare; de gå så att passagerarneli kunna vara vid arbetet kl. 7. Derpå del: vanliga tågen kl. half 8 för mästare ochs bodbetjenter. — Slutligen en oupphörlig räcka af tåg för graderna inom köpmansklassen och dess biträden, allt efter den tid de behöfva vara på kontoren. Så går det till vid alla stationerna, och man ser wid bestämda tider en sådan massa af endast karlar och gossar med fart utspringa för att komma den ene före den andre att man är rädd att stå i vägen. Tåg kommer på tåg, att man ej vet huru det ena kan utkomma ur spåret för att lemna rum åt det andra och dock hända aldrig sammanstötningar, emedan vexelledningarne äro så fullkomliga. Vexelapparaten är ett ganska stort envåningshus, hvilande på så höga stolpar, att tågen kunna gå under det, och här står en del tjenstemän (antalet naturligtvis efter stationens storlek) och spela liksom på ett klaver framför notboken öfver tågens ordning. Apparaten ar.vänder gröna och röda rutor om dagen, samt om natten lyktor med glas af likadana färger. Ått upplysningen är briljant, behöfver jag väl ej säga. För någon tid talade jag om min och många andras önskan att en gång få se London ur fogelperspektiv. Denna önskan kan snart nog förverkligas, i det en den största ballong i verlden nu är färdig och håller på att fyllas med gas. Under fyliningen sprang tåget och rymmaren begaf sig ensam i väg, men lyckligtvis var vinden nordlig, och det långa, svåra tåget hängde så, att det till slut fattade tag och insnärjde sig i ett väldigt träd. Då blef det stopp, och lyckligtvis fanns en bildad man till hands, som räddade ballongen från det hos en engelsk folkmassa vanliga förstörelsebegäret. Gentlemannen telegraserade efter egaren, som genast anlände med sina biträden och återförde rymmaren under bevakning hit. Sedan man nu vidtagit ännu kraftigare åtgärder att hindra jätten rymma för andra gången, har man för afsigt att mot en gumecs afgift låta folk stiga upp två tusen fot för att se London under sig och sedan makligt låta hala sig ner. I går försiggick den stora kapplöpningen i Bois de Boulogne om staden Paris stora pris å hundratusen francs. Man är alltid så sjelfkär här i England och var så säker om, att mr Chaplins häst, Defender skule vinna, men — gäckad blef man! ty den franske hästen ,,Gladiator tog priset, och här förlorades orimliga vad. Man hade dessutom ditskickat de förnämste hästar England eger, men hela resultatet får man först veta i afton eller rättare i morgon bittida, då brefven utdelas. I dag har Christina Nilsson sin stora konsert, biträdd af de förnämsta artisterna. Ått salen är utsåld till höga priser behöfver jag ej säga, och nog inkasserar hon en vacker summa för egen räkning, ehuru ersättningen till de andra artisterna ibland är ett hundra pund för en afton. A. F. E. J:r.

16 juni 1869, sida 2

Thumbnail