Article Image
Bref från Landsorten. Ekesjö d. 21 Jan. (Från redaktionens korrespondent.) Ett nytt år har ingått och redan rulla ett och annat hvarf framåt, sedan jag sed nast lät höra af mig. Hvad hvarje nyt tidskifte bär i sitt sköte, veta vi ju ej på förhand; men ett kunna vi dock vara för vissade om, nemligen att allt skall af der Allerhögste ledas till vårt bästa. Vi kunn: derföre med förtroende gå framtiden til mötes! Jag lofvade sist att något utförligare tala om den då i sitt embryo liggande tilltänkta jernvägen via Ekesjö—Nässjö. Man har nu med allvar börjat arbeta för åstadkommandet af densamma. Åtskilliga sammanträden bafva hållits derom och en af flera framstående personer dels från Ekesjö stad, dels från kringliggande landsort bestående direktion har trädt i verksamhet samt uppsatt förslag till bolagsordning och utfärdat aktieteckning. Enligt bemälde bolagsordning äro aktierna bestämda till minst 15,000 å 50 rdr hvardera. Aktierna indelas i tvenne serier, A. och B. Serien A. utgöres af 10,009 8. k. preferens-aktier, å hvilka af den blifvande banans behållna inkomst skall godtgöras med 5 procent tramför serien B., som består af 5,000 aktier. Den tilltänkta banan synes hafva allt för sig. Dess längd blir, enligt verkstäld undersökning, blott 1,87 mil. De årliga inkomsterna har man beräknat komma att utgöra, dels i passagerareafgifter, dels i fraktintrader, 137,000 rdr rmt; utgifterna för banans underhåll, driftkostnad och tjenstemäns aflöningar åter till 32,440 rdr emt. Banan skulle således gifva 12 procent årligen af anläggningskostnaden. För att orvanberörde inkomst verkligen skulle erhållas, har man antagit beloppet af fraktgodset årligen till 520,000 centner. Att detta siffertal icke är för högt tilltaget, bevisas deraf att Ekesjö stad utgör medelpuskten för sju härader. Dessa härader innehålla tillsammans icke mindre än sextioåtta socknar, hvilkas skogs-, sädesoch boskapsarkastning är syaneriigen rik. Lägger man härtill att Oskarshamnsbanan anknytes till Ekesjö, hvarigenom man har anledning hoppas stora frakter af den 3. k. transitotrafiken, så blir detta ett betydligt plus för Ekesjö— Nässjöbanan. Som bekant är, beslöt man vid sammanträde i

22 januari 1869, sida 3

Thumbnail