ser sv Sjökartsunderrättelser. BRANNÖ d. 28 Okt. (Fr. red:ns korresp.) I går inkom för storm och motvind till Rifö: briggen vCourtis, Pascal, hemma i Cette, på resa från Riga till Londonderry med last af linfrö. STOCKHOLM d. 28 Okt. Ångfartyget ,Haparanda hitkom i går natt och har blifvit intaget i docka för att repareras. Enligt ingånget telegram har ångfartyget ,, Westerbotten kommit af grundet oskadadt, åter intagit lasten och gått viare. Rörande ångfartyget ,, Chapmans förut omnämnda, äfventyrliga resa mellan Uleåborg och Brahestad berättas: Flockan 10 förmiddagen den 8 Oktober anträddes resan från Uleåborg till Brahestad och fortgick, under lotsens ledning, till dess Carlö var passerad, hvarefter styrdes SSV. kurs på Tasku båk. Efter 2 timmars gång inträffade den olyckshändelsen, att yttre armarne i styrbords hjul på en gång sprungo af och hjulet vred sig. Befälhafvaren hoppades dock att kunna fortsätta resan under sakta fart in till Brahestad, som då var på endast 112 geografisk mils afstånd, men efter tio minuters förlopp ramlade hela bjulet ned på centrum. Då man således var ur stånd att röra maskinen, nödgades man stoppa och ankra i öppna sjön på 10 famnars vatten under en half storm från SV. Fartyget var i en serdeles kritisk belägenhet. Hade kettingarne sprungit, kunde man hafva, med tillsatta segel, räddat sig i lå om Carlö, men om stormen hade öfvergått på NV., som den hotande luften tycktes vilja gifva alla tecken till, hade , Chapmans totala undergång varit gifvenMan hade intet annat att göra än att sönderskrufva hjulet. Detta inträffade klockan 4 på eftermiddagen, under full dager och halfklar luft. ,Chapman hissade genast nödflagg och sköt flera skott för att erhålla hjelp af ångfartyget ,Österbotten, som var förut och styrde kurs på Brahestad, men någon hjelp erhölls icke: , Chapman måste derför i sin redlösa belägenhet qvarligga i öppna sjön till ankars under en stormig natt, under hvilken stormen lyckligtvis ej sprang om på NV. Befälhafvaren. som förlitade sig på att Österbotten följande morgon skulle utkomma för att taga reda på hvad som fattades ,,Chapman, sysselsatte besättningen med att lösskrufva det söndriga hjulet, hvilket arbete fortfor till klockan 10 följande förmiddag, då qvarlefvorna af hjulet voro bragta i sådan ställning, att maskinen kunde röras. Men ,Österbotten hördes ej at. Man eldade derför upp, och snart ångade ,,Chapman i väg, gående med ett hjul mot full storm under en fart af 5 knop, och inkom till Brahestad klockan 1,1 på eftermiddagen. Härvid är att märka, att ångfartyget ,,Osterbotten, som klockan 7 samma dags morgon utgick från Brahestad och för andra. gången observerade ,,Chapmans kritiska läge under hissad nödflagg, det oaktadt fortsatte sin resa söderut, utan att, som sjömän vanligen tillvägagå, erbjuda hjelp åt den som behöfver den. Ä Dagens post. GLUCKSTADT d. 26 Okt. Norska slupen Neptunus, Hansen, från Hamburg till Norrköping med styckegods, inkom hit i går med förlust af ankare och segel samt andra skador. töteborgs skeppslista. Utklarerade fartyg till inrikes orter. Jakten Holmen, Bengtsson, Hunnebostrand, div. Jakten Nora, Eriksson, Trelleborg, salt. Däckbåten Rask, Berntsson, Nösund, diverse. Jakten Anna, Andersson, Grebbestad, diverse. Jakten Jungfrun, Eriksson, Båtefjorden, diverse. Jakten Jenny, Andersson, Uddevalla, diverse. Jakten Nya Försöket, Lindgren, Höganäs, diverse. Däckbåten Bergen, Pettersson, Sannäs, diverse. Anlände fartyg från utrikes orter. Skeppet Strömstad, Knutsson, Grimsby, Leffl. barl. Briggen S:t Barthelemy, Andersson, Middlesbro, Leffl., jern och cokes. Svenska samt till och frän Sverge ankornna eller afgångna fartyg. HAMBURG d. 24 Okt. Anna, Wulff, från Rio Janeiro. BREMERHAVEN d. 23 Okt. Helene, Springer, gt. Malmö. FLENSBURG d. 23 Okt. Carl August, Ljungstedt, fr. Figeholm. BERG (på Fehmern) d. 20 Okt. Falck, Fohlin, r. Visby. Nu NARNEMLNDE d. 23 Okt. Solid, Olsson, gt. Helsingborg; Hanna, Sivertsen och Bergliot, Moberg, gå båda t. Sverge.