icke allenast gjort sig tillgodo de anmärk ningar, som vi funno oss föranlåtna att en och annan del göra emot den unde förra äret utkomna första upplagan, utar derjemte, med troget bibehällande af der ursprungliga riktiga planen, i så väsendtlig mån omarbetat boken, att densamma nära framträder såsom ett nytt arbete. Författaren säger härom i sitt förord: De anmärkningar mot boken, som föranledt dess förändring, äro hufvudsakligen följande: 1) första kursen befanns vara försvår och vidlyftig; 2) ordförrådet var alltför stort i jemförelse med renläsningsöfningarne; 3) de många olika stilarne så straxt i början voro förvillande för nybörjaren och 4) flere af träsnitten voro mindre väl lyckade. Såvidt det varit mig möjligt, har jag i denna förnyade upplaga sökt undanrödja anledningarne till dessa och andra anmärkningar. Till de fera öfriga förbättringar, förf åstadkommit i sin omarbetning, räkna vi i främsta rummet, att boken blifvit tillökad med väl valda läsestycken; att den blifvit försedd med methodiska anvisningar för dess begagnande; att skrifoch läseöfningarne i första afdelningen äro utarbetade i en så väl genomtänkt och afpassad serie, att barnen föras framåt utan att någonstädes möta en svårare öfvergång, och att noter bifogats för att anvisa lärarinnan hvar och när hon bör fästa barnens uppmärksamhet på något nytt, eller inöfva rättstafning och dylikt. Rörande bokstäfvernas indelning i vokaler och konsonanter samt stafningsreglorna, har förf. förstått att i ,, Ett litet förhör emellan tvenne syskon, på ett för barnen roande sätt, väcka deras intresse för hemläsning af ett sådant för barnens fantasi eljest främmande ämne. C. A. RB.