Blandade ämnen. En tragisk händelse tilldrog sig nyligen i Petersburg. Kapten R. en engelsk resande, satt helt lugnt vid ett litet bord i, Islers brunnsinrättning (ett slags tivoli), då någon bakifrån slog hatten af honom. Han vände sig om, och då han fick se, att förolämpningen kom från en för honom fullkomligt främmande person, besvarade han densamma med att afslå den närgångnes hatt. Denne rusade då ögonblickligen på honom och måttade just ett väldigt slag åt engelsmannen, då en väl applicerad boxningsstöt från denne kom ryssen att flyga öfver stolar och bord. De kringstående lade sig nu emellan för att förekomma en fortsättning af striden, men ryssen, som tycktes vara mycket upphetsad af starka drycker, kämpade förtvifladt för att komma åt kaptenen, skrikande att han antingen måste döda denne eller också begå sjelfmord. Båda dessa alternativer afstyrdes emellertid för ögonblicket, ty polisen tog hand om engelsmannen, som följdes af en stor menniskomassa, ifrig att vittna till hans fördel, under det att baron af B., den som varit upphofvet till oväsendet, leddes bort och stängdes in i ett rum inom trädgården, derifrån han lyckades undkomma, under det att engelsmannen förhördes i närmaste polisvaktkontor. Den unge mannen lyckades att komma upp i sin vagn och under det har i fyrsprång körde öfver Stroganoff-bron, kastade han sig i den brusande strömmen och försvann. Händelsen är i hvar mans mun, men ingen kastar ens en skugga på kapten R., som endast försvarade sig mot en öfverlastad öfversittare. Den olycklige baronen, endast 27 år gammal, var från Kurland och väl känd inom den högre societeten. Gatu-lokomotiver. Hos firman Thomson i Edinburg tillverkas dylika lokomotiver, som utmärka sig genom en egendomlig konstruktion af den vertikala ångpannan, äfvensom derigenom att hjulen äro så att säga skodda med kautschuckringar af 12 bredd och 5 tjocklek. Enligt ett af prof. Archer i Brit. Assoc. i Norwich hållet föredrag öfver uppfinningen, hvars fördelar från många håll betviflats, berömmes den mycket. Den mjuka och elastiska kautschucken bär icke allenast utan olägenhet bördan af lokomotivet, utan går äfven öfver grus och hvarjehanda skarpa föremål, utan att deraf lida någon olägenhet. — Kraften, som behöts för att draga ett sådant lokomotiv, är mindre än för vanliga med hårda hjulringar, hvilka sönderkrossa i vägen liggande hinder, under det att lokomotivet med kautschuckringar går öfver desamma, utan att deraf på något vis hindras i sin fart. Vid försök, som anställdes i Leith, gick lokomotivet, utan att lemna några spår efter sig, öfver en mjuk äng, i hvilken hvarje annat lokomotiv skulle nedsjunkit; ännu mera öfverraskande var det, när detsamma gick öfver en del af ängen som var betäckt med 1—2 jord. Maskinens vigt uppgick till mellan 80—100 centner, och dock var den lösa jorden så föga sammanpackad, att en käpp utan ansträngning kunde köras ned i spåret. Maskinens dragkraft öfverträffar alla förväntningar; den första af detta slags maskiner var konstruerad för att draga en omnibus, som lastad vägde c:a 80 entr, genom gatorna; den har emel