ning efter plancher och gipser. Samlin-JI garne för gipser inrymmas uti 2:ne rum. Ytterligare finnas här 3 större lokaler för konstruktionsoch perspektivritning samt en för undervisning i bokföring och språk. Tre trappor upp finnas större och mindre , hörsalar, 2 rum för fysikaliska och tekniska samlingar, samt laboratorium, 3 lärosalar för maskin-, skeppsbyggnadsoch byggnadsritning, 2 salar inrymmande gravyratelier samt 1 rum för profstycken och gravyrer. Vidare 2 modelleringssalar, 2 för ornamentsmålning, 1 för figurmålning, 1 för porslinsoch lackermålning, samt en större atelier för teckning, målning, modellering efter fristående föremål. På vinden finnas täflingsoch kompositionssal, som utgöres af en lanternin me fönster å alla sidor, är indelad uti 1 med mellanväggar skiljda fält. Vid hvarj mellanvägg äro pelare, hvilka uppbära ta-J. ket. På midten af golfvet är en upphöjning, afsedd för uppställning af de före-, mål, såsom gipser, lefvande växter o. d. som begagnas till motiver för de kompositioner, eleverna hafva att utföra. Mel7 Å — lanväggarne hindra eleverna att se hvarandras arbeten. Till hvarje af lärosalarne hör ett uppbördsrum, inredt för förvarandet af den för läroämnena behöfliga materialen. Hvad belysningen beträffar, är dennal. uti de lokaler, som inrymma teckning efter plansch, samt målning och modellering efter en ny invention af kapt. Björkman, bestående utaf s. k. ramper medl: skärmar, hvilka äro anbringade ifönstren så högt som möjligt och försedda med tillräckligt antal lågor, så att salarnes upplysning i det närmaste motsvarar dagsljuset. Hvad sjelfva skolmaterielen beträffar, är denna utaf den mest rikhaltiga, solida och inventiösa beskaffenhet. Särskildt förtjenar här uppmärksammas de af läroverkets utmärkte föreståndare, kapt. Björkman, konstruerade pulpeter för ornamentsoch figurteckning. Dessa äro placerade två bredvid hvarandra. Sjelfva klaffen är att höja och sänka, allt efter elevens behof, kvarjemte en pall är anbringad, beräknad för kortväxtare elever. Uti pulpeten äro vidare två rum för spännramar samt fem lådor och ett förvaringsrum under klaffen, hvilka alla kunna låsas genom hänglås, hvartill eleverna äro skyldiga att hålla sig med nycklar. Dessa lådör äro så inrättade, att elever, som begagna samma plats på olika tider ha hvardera sin låda: Derigenom är den fördelen vunnen, att hvarje elev uti samtliga lärosalar, der han begagnar undervisningen, eger ett förvaringsrum för sina eflekter och derigenom aldrig behöfver hemta sina materialier i en annan lärosal — en anordning, som är nödvändig, om ett så stort antal elever samtidigt begagnar undervisningen. Uti salarne för teckning efter gips sker upplysningen medelst en i taket anbragt ramp, så förskärmad, att ljuset endast faller på elevernas arbete. Gäpsen deremot är upplyst af en särskildt hängande lampa, som kan höjas och sänkas eller flyttas åt sidorna. För gipsens uppställning är en rörlig skärm; å bänkens båda sidor finnas konsoler äfvenledes rörliga. Skolans stora hörsal är den största sal, som finnes i Stockholm. Den är 99 fot lång och 13 4 fot bred samt 22142 fot hög. Den prydes i fonden af en väl utförd limrärgsmålning af Blackstadius, föreställande Vetenskap och Konst, räckande händerna åt Industrien. Gipsramen, hvaruti denna målning insattas, är utförd af skolans elever och är en afgjutning af det arbete, som skickades till expositionen i! London 1552 och der qvarskannade på begäran, som skänk till Kensington Museum. Byggnaden, som innevarande är den 3 Januari först öppnades för undervisningen, ; innehåller 36 lärosalar och har under den nu slutade vårterminen varit besökt af; 1,564 lärjungar. Af dessa voro 909 födde, i Stockholm och 644 i landsorten samt 2i utrikes; 6 voro under 13 år, 313 emellan 13 och 15 år, 700 emellan 16 och 20, 306 emellan 21 och 25, 157 emellan 26 och 30 år, 51 emellan 31 och 36 år, 201 emellan 36 och 40 år, samt 11 öfver 40 år. Utaf detta antal voro 966 manliga och 398 qvinliga elever. Förutom de vanliga elementaräranena meddelas undervisning uti tyska, engelska: och franska språken samt bokföring; i algebra (omfattande äfven sorier och logaritmer); i projektions-, perspektivoch skuggläraz i maskin-, byggnadsoch skeppabyggnadslära; i målning i limfärg, olja och advarell samt porslinsmålning; granering i sten, metall och trä; i kartritning; i fysik och kemi; i tillverkning af blommor och papparbeten. I Öfvervägande antalet yrkesidkare, soin begagnat andervisningen, har varit målare (138 st.). Föröfrigt finner man i lärjungeförteckningen alla yrken representerade, t. o. m. skräddare, bagare och sjömän. Vid beräkning af huru många undervisningsämnen lärjunge gjort sig till godo erhåller man till qvot: 3,9. Under skolåret 1867—68 hafva belöningar, bestående dels af prismedaljer och penningunderstöd, dels af skriftliga och: muntliga loford, tillfarlit 128 manliga och 152 qvinliga lärjungar. . Antalet undervisningstimmar i veckan har ntgjort 68, hvarjemte den bekente, för folksångundervisningen så nitiske magister Jancke fritt meddelat sångundervisning åt 300 elever. Skolan har under året ihågkommits med dyrbara gåfvor äfven från utlandet, bl. a. ifrån Industrimusået i Turin. Det gagnerika inflytande, Stockholms slöjdskola utöfvar på yrkesbildningen, visar sig till fullo genom formskönhet i de arbeten, som utgå från hufvudstadens 51kesidkare. Vi behöfva knappast tillägga, att detta inflytande äfven sprider sig öfverallt i landet geom den mängd af arbetare i de olika yrkena, som årligen utgå från Stockholm. (Forts. Från Amerika. (Korrespondens till H.-T:n.) Netbyorh den 27 Juni 1868. Den tysthet i affärer och brist på före