kappseglare. Ständigt är vakt till ,,väders, att refva eller sätta till segel, allt som vinden och vädret förändra sig på denna kinkiga stråkväg, ty order har man, utom egen ambition om bord, att forcera allt hvad tyget håller. Också mista dessa skepp ständigt något af sina segel och rår. Så detla också denna resan, hvarigenom kaptenen var nödsakad anlöpa S:t Helena och qvarligga der 6 dagar för reparation af förlorade stänger, bogspröt m. m. Hade detta missöde ej inträffat, Skulle ,,Crawshay Bailey varit det skepp, som på kortaste tiden tillryggalagt resan hit. Olyckan skedde i India-sjön, tillföljd af en af dessa oförutsedda stormbyar, som ögonblickligen uppstå med hastig öfvergång. : Fartyget lemnade Shanghai d. 29 Maj och behöfde blott 120 dagar för hitresan, deri inbegripet uppehållet i S:t Helena, hvartill kommer saknaden af de förlorade fortskaffningsmedlen från Indiasjön. Farten är omkring 14 knop. När man från land ser detta fartyg, kan man ej annat än beundra både former och utseende; går man ombord och betraktar nogare detaljerna, så kan ej något upptäckas, som ej är finished och af prima qualite. Intet är sparadt af nyaste uppfinningar, och det bästa af allt är användt. De nyaste patenter af alla slag äro anbringade, både för refvande af segel, å spel, pumpar m. m. Hvad de sednare beträffar är uppfinningen alldeles ny, och med obetydlig kraftansträngning kunna två man med lätthet arbeta två dubbelverkande pumpar. Svänghjulen underlätta naturligtvis arbetet. De båtar som funnos ombord voro af ,teak och de vackraste man kunde se samt dyrbara dessutom. Inredningen var ståtlig och fullt ut att jemföra med hvad en primaångare för passagerare erbjuder. På däck akterut är en röksalong, vidare matsal med hyttor på båda sidor och , pantry. Akterut bar kaptenen sin våning, komfortabel och elegant i alla afseenden. Badrum som förses med varmt vatten från kabyssen, belägen midskepps i en vanlig ångbåtsrufl, erbjuder agrement under den långa färden. Under däck är akterut en Jikadan inredning, men upplysningen erhålles genom sidofönster. Ventilationen sker från däck genom rör, som utmynna i loppen af ,,pollarne. Med ett ord: intet är försummadt eller sparadt att framställa detta fartyg som en modell för dem, som befara de farvatten, hvarför det är ämnadt. En hel förmögenhet är också nedlagd på detta skepp, som kostar omkring 25,000 Å (450,000 rdr rmt). Ett ytterligare ämne till fägnad är att man ombord uti kaptenen emottages af en landsman. Han heter II. P. Hausenberg, är född i Karlskrona och endast 31 år gammal. Redan en resa har han fört detta fartyg och dertill dess första, och nu är han i begrepp att anträda sin andra den 25 dennes med destinationsort Adelaide i Australien. Redan är full last i ordning, och 40 kajutpassagerare komma att minska det enformiga lifvet under en dylik lång färd. Förut har jag åtskilliga gånger framhållit huru svenska sjömännen äro både ansedda och värderade i utlandet. Se här ett nyct exempel på huru en ung man, hvars skola var under tre år såsom styrman med den omtyckte kaptenen Johan Berglund, förande då , Pehr Andreas från Sundsvall, nu , Föreningen, har, ehuru utlänning, kunnat svinga sig upp och vinna ett sådant förtroende genom duglighet och raskhet. Då nu genom de bistra tiderna i Sverge företagsamheten Jigger nere och det ännu kanske kan dröja något innan utsigt finnes för våra unga män, som egna sig åt det ädla sjömannayrket, att i hemlandet vinna framgång, må detta kunna vjena som en sporre att ej öfrergifva den bana de utstakat, ty intet land lämpar sig bättre än vårt kära fosterland för utbildande af raska, dugliga och redbara sjömän och förvaltare af de dyrbara egendomar, som nedläggas i fartyg. Den bildning numera både i lägre och högre grad våra sjömän måste ega gör, att de med lyftade hufvuden djerft kunna täfla hvar som helst, och när detta bevis på erkännande blir riktigt bekant i hemlandet, skola väl ock kapitalisternas ögon riktas åt det håll, der konkurrensen ej kan slå ur brädet. Jag menar skeppsbyggeri och rederiaffärer. Af de senaste statistiska underrättelserna erfar man, att till och med Frankrike kunnat slå Amerika ur brädet hvad skeppsbyggeri beträffar, och hvad skulle lå ej Sverge kunna åstadkomma med sitt soda virke och sina goda materialier i sfrigt, sina skickliga byggmästare och )3de hilliga camt : Afna arhatava