Det är på detta förslag komitöen utarbetat ett ,,Udkast till Lov om offentlige Skoler for den höiere Almendannelse, hvilket dels inledes med en vidlyftig motivering, dels efterföljes af speciella Bemserkninger, hvarpå följer kom:ens utkast till undervisningsplan för de tre skolafdelningarne. Vidare följa: , Kommissionens Udkast till Tegbkement för den höiere AlmenSlrole, samt ,Udkast till Lov om en Examenskonunission for den hötere AIImlenskolemed en längre inledande framställning jemte ,,Bemierkninger. slutligen arhandlar Komitten frågan om förändring i och tillägg till ,,Universitetsfundatsen, med afscende å den söreslag Å ombildningen at det högre undervisningsväsendet. Om de sednare ämnena vilja vi här ej yttra Oss, men kunna i afseende å kom:eskolplan — hufvudändamälet med deras arbete — ej afhalla oss från några betraktelser. LKom:es förslag att, såsom den högre undervisningens gemensamma underlag, bilda en Frelleseller Middel-skola, beräknad att genomgås på 6 år intill 15 åa 16 års ål der, gilla vi obetingadt, då denna skolas kurser blott så ordnas, att de bilda ett afslutadt helt för de ynglingar, som vid denna tid skola utgå 1 lifvet eller ingå i tillämpningsskolor, såsom handelsinstitutet, navigationsskolan, polyteckniska skolan, m. m. Afven i den åsigten, att tolkskolan här måste, åtminstone tillsvidare, bilda en särskild undervisningsgren, instimma vi med kom:e, uppå de af dem anförda skäl, till hvilka ännu flera kunde läggas, ehuru de vore ingalunda omöjligt att så ordna skolans första klasser, att folkskolan deri inginge. Tillika vilja vi godkänna utgreningen i latinoch realgynnasiet, med afseende å ännu rådande föreställningssätt rörande de döda språken, föreställningssätt, som vi dock anse vara mycket falska. Bättre hade likväl, enligt vart sörmenande, varit, att uppställa läroverket såsom ett enda allmänt lärorerk, med sma afslutningar på olika stadier, samt sidoförgreningar till latingymnasiet, handelsinstitutet, m. m. Vill man kalla den öfversta afdelningen af detta läroverk reulgymnasletm, så ligger det ingen vigt vid namnet, blott ej begreppen deraf förvillas. Men deremot förkasta vi algjordt kom:es förslag, rörande läroämnena och deras sördelning inom alla de tre skolafdelningarne, men framförallt inom Falles-(Middel) skolan och Realgymnasiet. Ämnet är vidlyftigt och kan här endast behandlas i korthet, hvarigenom vi måste framställa våra satser mera kathegoriskt och med en ytterst begränsad motivering. Middelskolan är ju afsedd att vara dels en afslutad läroanstalt för dem, som derifrån utgå i lifvet, dels ett öfvergångsstadium till ,,Latineller Real-gymnasiet. — Realgymnasiet afser, att dels bibringa en afslutad högre allmän bildning åt ynglingar, som derifrån utgå i lifvet, dels utgöra en öfvergång till universitetet. Latingymnasiet är uteslutande en förberedelse till universitetet. Det är dessa de olika skolornas uppgifter v1 böra fasthålla. Hvilken bildning — humanistisk och medborgerligt praktisk — har nu, enligt kom:es förslag, en yngling erhållit, som utgår i lifvet från Middelskolan, och en som utgår från Realgymnasiet? Den förre har, under sina 6 år, med 44 läsveckor om året, läst: Ieligien. 660 timmar, Modersmälet.... 1,231 Tysk4. 801 Latin eller s921 , Engelska ÅS80C Franska (valfritt). 220 ov Historia oo. so. cc. TAS oh (icografjljia. 616 Naturkunnight.... 528 Matematiska ämnen .. 1,408 Skrifningg. 352 oh Täeckninggg.. 176 för dem, som läsa latin, med afdrag af 44 timmar för lärjungarne på den s. k. Engelska linien-. Mellan sången och gymnastiken är ingen tidsfördelning gjord — de skola tillsamman erhålla 6 timmar i veckan — och i undervisningsplanen — finnas de ej ens nämnda! Vi antaga att, vid en skeende fördelning, sången erhölle 2 och de gymnastiska öfningarne 4 timmar i veckan. Resultatet blir då: Säng (under de 6 skolåren) . 528 t:r. Gymnastiska öfningar . . 1,006 Här hafva vi alltså 8,340 timmar egnade åt förståndsutvecklingen och något öfver elt tusen åt den kroppsliga utvecklingen inom skolan, hvari tillika böra ingå de öfningar, hvilka förbereda ynglingen att, med tysisk kraft och manlig håg, bära vapen till sitt fäderneslands törsvar. 1)0 Säffror vi umnssfiillf AA AHuat av