3; Blandade ämnen. Den gamla undervisningskonsten ännu cj utdöd. I sin berättelse om folkskolorna i östra Södermanland kritiserar solkskoleinspektören Schotte den karrikatyr på religionsundervisning, som ännu, om än småningom försvinnande, är cn följd af tanklös katekesutanläsning. Barnen i en skola fingo skriftligen besvara några frågor, och detta utföll, med ortografisk trohet återgifvet, sålunda: -IIvad är Gud? Svar: Gud är ett synli och förargligt väsende mäd alla heliga englar, o. s. v. IIur förhåller sig Gud till menniskors syndiga företagande? Svar: ,Han sätter det till en vist målföre. Det är religion, som står i mantal! I historien fann herr Schotte en del lärare alltför slömme (?), hvilket ådagalägges af frågor, sådana som dessa: Hvar vistades Birger Jarl? (Fristående fråga utan samband med någon föregående.) Magnus Ladulås, kufvade han några? Hurudant lefverne hade Waldemar? Huru gick det med hans gemål? — Det väntade och ganska riktigt erhållna svaret lydde oföränderligen: ,,Hon fick nog sina kittlar botade. (D. N:r.) Stora fordringar. I en Stockholmstidning lästes nyligen följande annons: I tjenst åstundas. En frisk, rask, stark, dygdig, ärlig, oförtruten, anspråkslös, anständig, gudfruktig, tarflig, from, nitisk, hushållsaktig, godmodig, kunnig, driftig, villig och rättskaffens tjenstflicka utan bekantskaper vid bärvarande garnisonsregementen eller norska skarpskyttecorpsen, får genast plats, då adress emnas å denna tidnings byrå.