Article Image
rna, derest stambanan nu bestämmes stt gå öfver Karlstad. Skulle så ske, kommer naturligtvis icke längre Göteborg, utan ICistiania, att blifva bergslagens exportsort. Till bvad sålunda nu biitvit anfördt, har utskottet endest skolat foga den anmälan, att ut1 skottet, som i det ofvanstående redan argifvit sin mening om nödvändigheten af nordvestra stambanans fullbordande, men tillika förklarat sin åsigt vara, att tiden för denna banas färdigbygganade torde få bestämmas af hvad för handa varande tillgångar kunna till utbetalr ing för sådant ändamå! medgifva, icko funnit sig för fortsättningen ef arbetena å denna bana soreslå beviljandet af högre anslag än 500,000 rår att, med kälften under hvartdera af åren 1866 och 1867 utgå till sådana förberedande arbeten, som företrädesvis erfordra längre tid till deras utförande och hvaribland utskottet särskildt må nämna sprängoingen ef den mellan sjoarne Wisten och Fryken tillämnade tunnel. I öfverensstämmelse härmed får utskottet alltså vördpomt föreslå: 2:o) att rikets ständer för fort sättande af nordvestra stambanan från Kristinebomn öfver Norum och NIlsbysurdet fill Arvika måtto till sådana förberedande arbeten, som erforåra Jävgre tid för deras utförande, bevilja Femhundratusen Riksdaler att med 250,000 rår utgå under ionevarande och med 250,000 rår under nästkomma Dernäst har jemväl hr Staaf förklarat, det han reserverade sig mot utskottets beslut att gifva företrädet åt det södra jernvägsalternativet. ur.

14 mars 1866, sida 2

Thumbnail