Article Image
bar visat sig så lös att åtskilliga förändringar måst göras i liniens rigtning, äfven med uppoflring af en del redan utlaggd fyllning. De förut angifne svårigheter och kostnader vid jernbanans anläggning mellan Jonsered och Alingsås, 25 mil, hafva således än vidare ökats, då banan för att omgå dessa fyllningar måst ännu djupare inskäras i de mot sjöstränderne utskjutande bergshöjder. Jernvägsbyggnaden på denna ovanliga, af techniska svårigheter och särdeles vackra naturföremål så upp fyllda terräng, skall, fullbordad, sannolikt blifva en af de vackraste i Europa. På åtskilliga ställen af arbetslinien förekomma betydliga jordhöjder, som måste genomskäras, och jorden föras till de ställen der sänkningar förekomma. Dessa jordarbeten måste förrättas med vagnar på railväg, och för detta ändamål äro 3, 700 skZZ. rails införskrifne från England. För att åstadkomma den största hushållning, äro dessa rails så konstruerade, att desamma efter jordarbetenas fullbordan, kunna användas på stationerna, samt andra ställen å banan der en större hastighet icke erfordras. Af permanenta rails för sjelfva banan äro 9000 skeZ., med tillhörande sidoch bottenplåtar samt bultar, kontraherade att levereras inom Oktober månads utgång detta år. Af Sleepers äro 45,000 accorderade att levereras under loppet af nåsta sommar, tillräckliga för en längd å banan af 31 mil. — Om inköp af 2:ne lokomotiver är underhandling öppnad, egentligen med afs. till transport eller utbredning af en del barlast å jernbanan under nästa år. — Som de hufvudsakligaste jordgräfningsarbetena mellan Götheborg och trakten 14 mil norr om Alingsås, eller på en längd af 54 mil, till det mesta blifva fullbordade innevarande år, så böra nästa års gräfningsarbeten utsträckas i banans sortsättning mot Skaraborgslinien, och förberedande åtgärder till en sådan utsträckning af arbetet under tillstundande vinter företagas. Arbetena här vid Götheborg hafva endast så vida avancerat, att östra vallgrafven, öfver hvilken bangården skall anläggas, till största delen blisvit igenfylld: och då Götheborgs länsfängelse nu med det snaraste kommer att undanrödjas, blir tillfälle att afjemna platsen och utlägga byggnadstomter samt i öfrigt för ändamålet indela och ordna lokalen. -E Red:n har emottagit en insänd uppsats rörande de höga vedpriserna i Götheborg, deri vedkonsumenterna uppmanas, att förena sig i en öfverenskommelse, att på någon tid icke uppköpa någon ved och dymedelst tvinga säljarne att afpruta sina omåttliga anspråk. Red:n kan hvarken finna ins:ns förslag praktiskt utförbart, alldenstund en sådan öfverenskommelse svårligen kan åvägabringas, eller hans klagomål öfver säljarnes pretentioner billiga, alldenstund hvarje säljare naturligtvis tager för sin vara allt hvad han kan få. Detta är konkurrensens oundvikliga lag, hvilken man icke lärer kunna afböja genom några konstlade medel. Förhållandet kan endast derigenom förändras, att de höga priserna bringa större qvantiteter af den dyra varan till marknaden, och det är på grund deraf vi taga oss friheten fästa resp. skogsägares uppmärksamhet på dessa priser, hvilka sednast uppgått: för kort björkved till 20 rdr, för lång d:o till 24 å 25 rdr och för furuved till 18 rdr, allt rgs, per famn. Till bränvinsbränning under instundande bränningstermin hafva i Malmöhus län blifvit anmalta 32 brännerier, till ett belopp af 498,330 kannor, för hvilka skatten uppgår till 166,110 rdr bko; i Hallands län 19 brännerier med en tillverkning af 286.250 k:r och skatt af 95,416 rdr 32 sk.; i Linköpings lån 60 brännerier, med en tillverkning af 1,085,926 k:r och skatt af 361,975 rdr 16 sk.: i Örehro län 18 brännerier, tillv. af 399,240 k:r, skatt 133,080 rdr; i Carlstads län 6 brännerier, tillv. 87,900 k:r och skatt 29,300 rdr, samt i Upsala län 14 brännerier, tillv. 432,830 kannor och skatt 144,276 rdr 32 sk. h I förrgår anlände till vår hamn det nya ångfartyget -Hattegatte, bygdt på Motala varf i Norrköping af kapten Carlsund. Fartyget anses af kännare vara ett af hr Carlsunds utmärktaste arbeten, hvilket vill säga mycket. Det har 2 machiner af tillsammans 100 hästkrafter och gör nära 14 knops fart. För besparande af rum för machinen har kapten C. lyckats placera condensatorerna och varmvattencisternen inunder machineriet, så att desamma ej äro synliga. Åtskilliga andra förenklingar äro äfvenledes gjorda, hvarjemte machinen arbetar utomordentligt jemnt och tyst. Utom vanliga damoch herresalonger, beqvämt och smakfullt inredda, finnas 63 liggplatser. Befälhafvaren är den sedan gammalt kände och allmänt värderade kapt. Windahl. — Allt bebådar fartyget en lycklig framtid. Jönköpings stad har nyligen, enligt hvad Jönköpingsbladet berättar, genom en deputation, anförd af stadens borgmästare, anhållit hos koD 2

26 september 1855, sida 3

Thumbnail