dan, längs hela staden, trots den mängd svåra bryggor, som ännu utom de omnämnda återstå, och hvilka sålunda mycket väl tills vidare kunna qvarstå. Vidare ser man från denna höjd stora vägen ät Masthugget, Pustervikskanalen, hela revieret. att förtiga jernvågen icke längre från packhus och tullkammaren än att fartys på tå I timma deremellan kunna med lätthet : transporteras. Till jerubane-station har man den af ödet och naturen bildade, ypperliza, ännu ovälda stora platsen emellan jernvågen och gasverket. Ehuru min mening ingatunda afser. att söka ordna anläggningen i detalj. hvilket dock vore latt uttördt, anser jag mig dock böra upplysa, att mina plan har af seende derpa, att lagga sjelfva packhuset på de lagre. men sjelfva tullkammaren på de högre af de här föreslagna tomter, hvarifran man sålunda hade en full ösversigt öfver hela packhuset, hvilket vore af så mycket större fördel om en deyotnamn kunde med tiden erhållas. Mängden skall utan tvifvel anse detta mitt förslag dels såsom ouwtförbart, dels såsom alldeles för dyrt, och åter andra anse detta arbete erfordra man-åldrar för verkställighet. Hartin må dock som svar endast nämnas, att det icke kostar mera att spränga ett berg, bvaröfver man kört i hundra år, än att taga sten till den föreslagna byagnaden annorstädes ifrån Vidare hänvisas till min forsta mening i detta förslag, och slutligen må erinres, att sprängning af Hästbacken lika litet hindrar t. ex. hr Keiller att göra bryggorna, som bryggornas giuming hindrar byggandet af sjelfva pachbuset, och att det heia sålunda inom 2:ae års förlopp kunde vara Lill sina hufvuddelar färdigt såvida det lemnas i sådane händer, som dertill äga både kraft och kännedom. Ett exempel I detta fall ha vi uti den raskhet, hvarmed dei nya arbetshuset blifvit uppsatt. Många andra ordeten af samma chefer alt förtiga. Nu återstår all vederlägga den eller dessa, hvilka anse denna plats för osflagsen itli packhus, och faller den frågan som af sig sjelf: för bylsken ör vägen förlång? Svaret kan biott blifva ett, nemligen: för her tjenstemän, her handelsboknäsare sami — åkare. Hvad de förra angåär, så tror jag de fästa mindre afseende på denna tillökning i promenaden, då de derigenom erhålla trefligare arbetsrum, samt blifva i tillfälle au öka deras alltid mot de tratikerande viszue välvilja. Den tid åter, som går förlorad för urr bonnållere, är lätt ersatt genom kontorstimmarnes utsträckning, blott 3 timma morgon, middag och afton, eller 13 timma pr dag. — Hvad åkarne deremot angär, fordras en mera vidtomfattande, dock lätt utförd reform; och skulle jag vilja föreslå, att urr handlapde genom subskription samlade ett kapital af 3 3 5000 rår bke, för att genom arbetsbyråns försorg skaffa 5 å 6 st. af våra redbaraste och bäst kanda åkare tillfalle atv förse sig med mera passande och breqväma åkdon samt dusliga bästar. Dessa medels återbetalande eller amortering skulle ske genom insättning i arbetsbyrän af 3 eller j:len af deras förtjenst, arrangemanger, hvilka nog ordnas af byrån, blott penningar bekommes. — Utom förmånen att se all lossning och lastning gå qvickt och raskt undan, skulle våra hrr bandlande sålunda få sina nog dryga omkostnader för dylika arbeten hälsten billigare, och vår arbetspersonal förtjena mera än dubbelt. Om detta för-lag anses öfverdrifvet, eller saken icke vara af behofvet påkallad, så blifver dock min enskilta tanka den, alt mean tvingas dertill, då vi en gång får se eller höra lokomotivet likasom ropa: Åskynda er! — Jag frågar: Kunna vi då komma med våra nu befintliga varudragare? Blifver svaret, som jag hoppas, nekande; så frågas: hvarföre då icke i tid göra sig färdig, då man med detsamma kan gagna? För att skärskåda denna plan från alla sidor, äfven med afseende å den aflägsna framtiden, får jag slutligen nämna, att om ock platsen emellan jernvågen och Pustervikskanalen icke till jernbanestation anses fullt lämplig, så måste dock ingen tjenligare eller för eldfara säkrare plats vara till magasiner än denna, och näst jernbanestation finnes väl ingeoting som är angelägnare att hafva nära ett packhus än stora och goda magasiner (depot). I den händelse man uti en aslagsen framtid skulle behöfva an vidare utsträckning för sjelfva packhuset, synes klart, att hr Keiller med nöje skall vilja utrymma den trånga plats, han nu för sina stora arbeten innehar, blott ban tillförsäkras om annan nog rymlig lokal å andra sidan eller annorstädes. Götbeborg den 14 Mars 1855. H. H. Wesslau.