en allmännare företagsamhet uti anskassande af de för kanaltrasiken mest användbare och lämplige fartyg, och sedan, så snart derpå, återkalla de lättnader och förmoner, som man för sådant ändamål en gång förespeglat och lefvat ? m det än ej allmänt ihågkommes, så bevittna dock de tryckte bolagsstämmo-protokollerne, äfvensom kanalafgifts-taxan, huru kanal bolaget framlockat spekulationen med ångfartyg och last-ångfartyg, så nemligen: Uti 1838 års taxa, ,till uppmuntran särskildt för ångbåtsfarten, att, på det ångfartyg med pasSagerare eller last icke skola uppebållas med afgifvande af någon specifikation å lasten, eller antal passagerare med deras gods, dem i stället tilläts erlägga afgiften för fartyg, last och passagerare i ett för allt med 2 Rdr 29 sk. bko för hvarje hästkraft af fartygels macnin, beräknadt för hela linien, eller, efter den Särskilt stadgade skillnaden för längre eller kortare delar deraf, med 10 sk. för hvarje af de 9 första och 5 sk. för hvarje af de 7 osrige districterna. NB. denna så betydliga skillnad i afgiften för hvart och ett af de 7 distrikten af kanalen, som af något ångfartyg passeras öfver 9 distrikter, eller från 10 sk. för hvardera af desse I sistnämnde till blott 5 sk. för hvardera af de 7 utöfver de 9 passerande, således innebärande en nedsattning ända till 50 procent i afgiften för sådan längre vägs fart, utgjorde en särskild synbar stor saveur åt ångfartygen emot den som medgafs seglande fartyg, med blott 10 procents nedsättning för passerande något af de öfrige 7 distrikten utöfver den för de 9 först passerade. Annu då var aldrig fråga om någon skillnad emellan passag.och last-ångfartyg, utan alla ångf. ansågos lika; — först vid bolagsstämman i Januari 1847 förklarade bolaget på direktionens förslag, att med ångpaket-fartyg förstås sådane, som till deras största utrymme äro försedde med hyttor eller salonger, inredde för transport af passagerare, och förändrades afgiften för dem, att, i stället för efter hästkraft, uträknas efter antal af )00 cubikfots mått, och att för hvarje sådant erlägga 2 sk. 10 rst bko för passerande hvarje af de första 9, men endast 1 sk. 5 r. för hvart af de senare 7 distrikten, hvilket för de äldre med skofvelbjul försedde ångfartyg skulle komma att i det närmaste belöpa lika med hvad de efter hästkraftsberäkningen erlagt, men deremot åt de nye, med propeller inrättade, bereda en nedsättning, emot om de taxerades efter sina större hästkrafter; men ångfartyg, icke så inredde som passagerare-ångfartygen beskrifvits, och hufvudsakligen begagnade för fragtgods, skulle erlägga afgifter för fartyget efter dess drägtighet och, likasom för lasten och passagerarne, i enlighet med kanaltaxan, hvarvid dock förunnades sådane lastångsartyg, som voro försedde med propeller, en lindring af 20 proc. i afgiften för så fartyg som last, under en tid af 5 år eller till och med 1851; hvarjemte de passagerarcångsartyg, som underhålla jemn kommunikation emellan Stockholm och Linköping, förunnades den lindring, att för hvarje af dem passerande distrikt erlägga blott 2 sk. 4 rst bko för 100 cubikfots rymd, dock att afgiften för sådant fartyg uppginge för hvarje seglationsär till minst 1200 rdr bko. För alla paket-ångfartygen voro dessa bestämmelser blott tills vidare. Vid 1849 års bolagsstämma beslutade bolaget ytterligare att hos Kongl. Maj:t i underd. söka understöd af allmänna medel till premier för kanalfartyg af bästa konstruktion, med särdeles fästadt afseende å ångkrasts begagnande såsom ett biträdande befordringsmedel; och ehuru bolaget vid extra bolagsstämma i September 1850 erhöll del af Kongl. Maj:ts svar derpå, i nådig skrifvelse af 25 Maj s. å.: att något behof deraf numera icke vore påkalladt, enär 2:ne lastångfartyg ämnade till kanalfart voro vid Motala verkstad under byggnad, sunno sårskildt valde kammitterade sig föronlätne tillstyrka bolaget ånyo fästa Kongl. Maj:ts nåd. uppmärksamhet på vigten af sådana premiers erhållande, och bolaget beslutade i anledning deraf, att underd. anhålla, det Kongl. Maj:t täcktes vidtaga de åtgärder i afseende härå, som funnos ändamålsenligast bidraga till lösning af denna för kanaltrasikens lifvanså magtpåliggande fråga. Vid derefter följande bolagsstämma år 1851, då fråga förekom om förlängning af den med samma år tilländalöpande lindring af 20 procent i afgiften för lastångfartyg med propeller, så, ehuru direktionen tillstyrkte sådan för ytterligare 5 är, medgaf bolaget efter votering densamma endast för 2:ne år, och särskildt framställd anbållan af Norrköpings lastångfartygs rederi om —— Ö å rr — —— ——— — -2.0