ned.n har ifrån en högt aktad ins:e emottagit följande vigtiga erinringar, hvilka man bör hoppas skola tillvinna sig behörig uppmärksamhet. I anledning af Götha Canal-Direktionens kallelse å Aktie-egarne i Bolaget till extra bolagsstämma den 3:dje iustundande Februari uti Stockholm. Då ämnet för denna Bolagsstämmas behandling uppgifves blifva, att aktieegarne må pröfva och besluta, om det af dem vid senaste bolagsstämma (ej längre sedan än den 24 Febr. sistl. år) åt de s. k. lastängfartygen tills vidare medgifva rättighet att få klarera kanalafgifterne för fartyg och last lika med de s. k. passagerareångfartygen efter kubikinnehållet, men med 25 procents förhöjning, kan få fortfara längre eller icke, enär direktionen, af den erfarenhet nästlidet år seglation lemnat, fått anledning befara, att en fortsatt tillämpning af detta klareringssätt kommer att leda till en högst betydlig minskning uti de inkomster för kanalen, som af desse fartyg eljest varit att påräkna, tillåter sig Insändaren, som äger några aktier i Götha kanal, men ingen uti något slags densamma befarande fartyg, vare sig för segeleller ångkraft, och med ökad anledning af många hörda, icke behaglige reflektioner öfver denna kallelse, att till så direktionen, som blifvande deltagare i bolagsstämman, uppgifva några betänkligheter, som nog otvunget framställa sig vid ett sådant vacklande i bestämmelser af umgälder, som dock drabba icke endast några fartygs rederier, utan den allmänna rörelsen. Protokollet vid ofvan åberopade sista bolagsstämma upplyser, att redan då kalkuler voro uppgjorda öfver den minskning uti inkomsterne, som skulle hafva följt, om samma klareringssätt bade varit medgifvet de lastångfartyg, som redan funnos, emot hvad de erlagt, efter dels transito-, dels inresaristaxan; men att bolaget dock med en betydlig pluralitet, på de af direktionen andragne skäl, uti den dermed beredande betydliga lättnad för trafiken, samt till större både tidsbesparing och säkerhet vid afgiftsberäkningen, bifallit det af direktionen tillstyrkta medgifvande af lika rättighet för alla lastångfartyg på kanalen, icke ens med undantag af dem, som begagna blott någon del af densamma, och hvilka sålunda för sina så fartyg som medförande varor eljest ålegat afgift efter inre-fartstaxan, att få liqvidera i ett för allt för fartyg och last efter lika beräkningssätt, som de s. k. paketeller passagerareångfartygen, men med tillagde 25 procent; ja, några aktieegare förordade till och med blott 163dels procents förhöjning, och en särskild aktad stämma i bolaget ansåg lastångfartygen af det värde för kanalen och trafiken, att ensamt de borde uppmuntras, när passagerare-ångfartygen endast måste tålas, men segelfartygen utrotas. Utan att Insändaren kan dela denna sistnämnda ytterlighets åsigt, vid besinnande af den stora personal, som försörjer sig med seglation på de sistnämnde fartygen, och äfven med hänsigt till inkomsten för kanalen af dessa fartyg och deras förande laddningar, uppgående äfven för senast förflutna år till omkring 55 procent af det totala, un der det paketoch last-ångfartygen sommaulsgde inbringade ej mera än 45 procent — så anser Iasändaren sig dock böra framställa till de för denna frågas behandling tillstädeskommande och beslutande aktie egares öfvervägande: Om det verkligen kan vara välbetänkt, att så variera, först med att framlocka och uppmuntra till