Article Image
7 e?ZPp oo VV VE 2 rättighet att få begagna lika klareringssätt för deras fartyg, som för passagerare-ångfartygen, afslogs alldeles. Till den dernäst i Februari sistl. år hållna bolagsstämma hade dock såväl direktionen som en stor del af aktieegarne fattat en mera gynnsam mening för angelägenheten att underlätta spekulationen med sådane lastångfartygs användning, och, såsom insändaren redan här i början anfört, biföll bolaget med stor pluralitet direktionens förslag, att alla lastångfartyg skulle få begagna samma klareringssätt som passagerareångfartygen, med 25 procents förhöjning, hvarvid dock, lika med hvad för desse senare från början varit stadgadt, tillades, att detta medgifvande vore tills vidare. . Utom detta särskilda ämne hade bolaget vid 1851 års bolagsstämma beslutat en förnyad granskning af kanaltaxorna för så inrefartssom transito-afgifterne, och åt särskilde kommitterade uppdragit densamma; dessa hade ock inkommit med deras särskildt tryckta betänkande, deruti de ock uttalat sin öfvertygelse om det gagnande så för det allmänna som för bolaget, att den tilltagande spekulationen, som visat sig med lastångsartygs bringande i fart på kanalen, icke må motarbetas, men väl uppmuntras. Desse kommitterades betänkande, som i öfrigt i sin helhet gick ut på inrefarts-taxans nedsättning ej mindre än 50 procent, successivt under ett tiotal år, blef emellertid vid sistlidet års bolagsstämma bordlagdt, att förekomma till behandling och slutligt afgörande vid nästa (den i år sednare på sommaren blifvande) ordinarie bolagsstämma, utan hinder hvaraf för endast nägre särskilde speciele artiklar kommittrades nedsättningsförslag asgjordes att genast vidtaga. — — Om än af förestående historik inhemtas kanalbolagets äfven förut varierande, mer och mindre gynnsamma beslut i afseende på lastångfartygen, måste väl dock erkännas, att meningen från början och för det mesta synbarligen varit, att locka fram och uppmuntra denna rörelse, och aldraminst hafva väl redarne till redan befintlige lastånfartygen, äfvensom till dem som nu äro under byggnad och ämnade att i år täfla med de förre om fraktförtjensten, kunnat föreställa sig att den ännu icke fullt årsgamla medgifna lättnaden åt desse fartyg, om än under förbehåll tills vidare, skulle kunna sättas i fråga att återkallas så plötsligt, utan att ens afbida den om några månader förestående generella behandling af taxe-väsendet för Götha kanals begagnande. Insändaren, som icke är i tillfälle att bevista bolagsstämman, tillåter sig på detta sätt fästa uppmärksamheten på ej blott det synbart obilliga af ett sådant handlingssätt, utan på det likaså menliga för förtroendet till Götha Kanal-bolags fattade, beslut, med hvilka man ju sagt sig afse, att lifva och underlätta trafiken, och hvilkas återkallande nu dessutem ej skall undgå att utöfva en ganska ofördelaktig verkan på sjelfva kanalinkomsten. För att hvad på honom ankommer förekomma ett så skadligt beslut af bolaget, som direktionens kallelse synes antyda, anser sig ins. böra tillstyrka, att hrr aktieägare vid denna bolagsstämma ville besluta, om än icke ett för bestämdt större antal år fortfarande af sednast medgifna lättnad, dock åtminstone uppskof i behandlingen af frågan om någon förändring häruti, till den nämnda blifvande ordinarie bolagsstämma, der kanalstadgans granskning i sin helhet blir föremål, men tillika uppdraga ät direktionen, att till denna tid utreda detta ämne fullständigt, dervid insändaren skulle vilja högeligen rekommendera, att asseende måtte fästas på det vid sednaste bolagsstämma väckta, men uti protokollet endast i förbigående omnämnda förslag, att afgiftsberäkningssättet för alla ångfartyg skulle uppgöras efter tväggehanda olika grunder, nemligen dels efter utrymme åt passagerare, och dels efter lastrum för gods; äfvensom att skillnad måtte iakttagas vid afgiftsbestämmelsen för sådane af detta slags fartyg, hvilkas hufvudlaster bestå af transitogods, samt deras passagerare, hufvudsakligen af dem som medfölja från haf till haf, oeh således vid afgifters specifika uträkning skulle behandlas enligt transitotaxan, emot för sådane lastångsartyg, som endast besara en del af kanalen, och hvilkas afgift följaktligen bör motsvara hvad de efter inrefarts-taxan vid en specifik klarering skulle komma att erlägga. Och ins. håller för, att om dessa 2:ne iakttagelser vid senaste bolagsstämmans beslut fått göra sig gällande, skulle direktionen icke haft någon anledning att utfärda den nu utgångna kallelsen till extra bolagsstämma. — ——-—————— 0 JO0mmnne

23 januari 1855, sida 1

Thumbnail