PFftadHC Deslut, SKOIA al det följande, lör den opartiske lasaren, blifva ganska sörklarliga. Innan beslutet om en ny panna fattades, hade det väl varit i sin ordning att, genom en af sakkunnige män gjord besigtning, hafva fått utrönt huruvida den gamla pannan verkligen var så felaktig, att den ej kunde i godt och brukbart skick iståndsättas och till hvilken kostnad denna reparation kunde verkställas. Det hade väl äfven varit skäl att rådfråga fartygets machinist, hvilken påtagligen var den mest kompetente person att derom gifva upplysningar, hvad han an såge i denna angelägenhet borde beslutas. Visserligen har en såkallad besigtning af kapten Kafle och klädeshandlare Blidberg egt rum, men påtagligen mera för syns skull än i ändamäl att utröna verkliga förhållandet; ty lätt inses det af enhvar, att dessa Herrar, såsom de ock sjelfva inför sjelfva Bolagsstämman hafva erkäot, ej äro kompetente att bedöma en sådan sak. Dessutom upprättades aldrig något besigtningsinstrument; utan att uppgifva något verkligt skäl, blef pannan af dessa herrar, såsom oduglig, utdömd. Se här emedlertid hvad fartygets machinist, Olsson, som alltid skött både machin och panna, i denna sak intygar. Sedan beslutet om anskaffandet af en ny ångpanDa för ängs. Wenern blifvit fattadt, får jag, för den händelse någon skulle tro att sådant är af bebofvet påkalladt eller att fartygets nuvarande panna är i så dåligt skick, att den ej med fördel och ringa kostnad kan repareras, intyga att pannan med omkring 26 skälp. tryck på ) tummen alltid under året hållit god och tillräcklig ånga; att jag, då fartyget en gång i somras stog på grund vid Mariestad, uppdref trycket ända till 40 skälp., således 10 skålp. utöfver hvad pannan är beräknad tili, utan att någon bristfällighet förspordes, hvarigenom ock pannans godhet och styrka tydligen bevisades; att efter det pannan vid Lindbolmen blifvit upptagen ur fartyget, läckor visat sig vid 2:ne stagbultar äfvensom vid naglarna å pannans hörn; att dessa obetydliga läckor på intet vis hindrade fartyget ifrån att utan den ringaste fara fortsätta sina resor i år, att pannan för öfrigt till alla delar befanns i fullkomligt tätt och godt skick; att nyssnämnde läckor på ganska kort tid kunna afhjelpas så att pan nan i många år blir fullkomligt god och användbar; att jag, vid det tillfälle då kapten Kafle och klädeshandlare Blidberg i egenskap af besigtningsmän sågo på pannan, erbjöd mig med tillbjelp af några plåtslagare göra denna reparation på cirkaa 14 dagar, men att ej något afseende dervid sästades; att, hvad machinen beträffar, denna alltid arbetat utmärkt väl utan att någon annan felaktighet försports, än att en bottenskruf i Condensorn, hvars gångor blifvit utnötta, lossnat och med en ny blifvit ersatt, hvilken lilla reparation endast ersordrade några timmars tid; detta allt får jag under edlig förpligtelse intyga. Götheborg den 8 Nov. 1854. C. Olsson, Machinist å ångfart. Wenern. Detta under edlig förpligtelse. asgisae intyg öfver isrågavarande panna, deri tydligen omnämnes beskaslenheten af pannans sal, måtte väl sör hvarje opartisk galla mera än den lösliga besigtning, om den någonsin kan så namn af sådan, som af ofvannämnde herrar blifvit gjord, vid hvilket tillfälle ej något afseende sästades vid hvad machinisten Olsson, som sjelf verkställt reparationer af ångpannor, sanningsenligt och till bolagets bästa, anförde. De ville ej höra talas om något annat än en ny panna, oaktadt det, äfven för den mest okunnige och enfaldige, var begripligt, att man ej behöfde kasssera en så godt som ny panna, derföre att några obetydliga läckor funnos, hvilka en man af facket på kort tid och mot ringa kostnad försäkrade sig vilja fullkomligt afhjelpa. När så är verkliga förhållandet, huru vill man då förklara beslutet om anskaffandet af en ny panna, hvarigenom lottägarne få vidkännas en lika stor som obeböflig kostnad, den förlust oberäknad, som uppstår derigenom att fartyget onödigtvis blifvit upplagdt å en tid då mesta förtjensten för detsamma var att tillå? ; Men antagom nu att en ny panna varit af behofvet påkalladt — något som af det förrgående tydligt är bevisadt ej är fallet — och att jag, efter Bolagsmännens mening, förverkat förtroendet att göra densamma, så borde väl ej deraf följa att andra mekaniska verkstadsagare — Lindholmens naturligtvis undantagne — hafva gjort sig förtjente af samma fördömelse. Det hade väl derföre varit skäl, att innan beställningen gafs åt hr Tranchell, såsom jag ock föreslog, först hafva gjort sig underäättad om ej andra, t. ex. Motala Verkstad, kunde åtaga sig beställningen och till hvad pris. Att så obetingadt ingå på det första anbud som göres, synnerligast då detta kommer från en verkstad, hvilken ännu ej hunnit, mig veterligen, bringa i dagen något arbete, — med undantag kan hända af ångslupen Oberon — som kan berättiga den till ett så oinskränkt förtroende, kan väl ej vara förenligt med det intresse som för fartyget bör iakttagas. När härtill lägges: att utom det ovanligt höga pris, 14770 rdr, som för den nya pannan är beviljadt, det äfven är medgifvet att, å denna panna, anbringa alla den utdömda pannans kranar, ventiler och rör, och då det var hardt nära att hr Tranchell hade fått öfvertaga denna sistnämnda för nära nog en spottstyfver, om ja ej sådant förhindrat, huru skall man väl då förklara alla dessa stora koncessioner å ena sidan och den nä stan fanatiska afvoghet å den andra? Insändaren har rätt: det var i sanning en märkvärdig bolagsstämma! Beträffande det i dåligt skick befintliga däcket, så återstår det att se tull hvarifrån detta kan härleda sig; ty lika tjocka och goda däcksbjelkar och plankor äfvensom lika starka förbindningar finnas å ångf. Wenern, som å de andra kanal-fartygen. Kapten Kafle medgaf äfven vid Bolagsstämman att detta var förhallandet och att icke någon felaktighet med afssende å däckets inläggning och sammanfogning kunde läggas mig till last. Orsaken måste derföre vara någon annan och så är den ock. Jag skall, genom slera personers vittnesbörd, kunna bevisa huru vårdslöst och utan den ringaste urskiljning däckslasterna blifvit placerade. Så har man midskepps lagt ända till 50 skepp. jern å däck eller ock den svåra tyngden af 200 tunnor spanmål; aldrig hafva, som brukligt är, tillräckligt med stöttor i salongerna under däcksbjelkarna blifvit begagnade; aldrig ha koltrattarne till syllande af boxarna blifvit använde utan hafva kolen nedvräkts på däcket, hvilket ej blifvit omdrifvet; något som med hvarje nytt däck dock alltid är nödvändigt. Då ett sådant färfaranda ant D dat väl aj