2 — 2— — Geograsi 1 1 2 Allmän historia ro Svensk d:o 1 -,, (morgonbönen inberäknad.) Arithmetik 2 Sv. grammatik (tillsammans med bibl. historia) 1 Den öfriga tiden upptages af bibeloch katkes-läsning, skönskrifning, ritning m. m. Hvar man inser huru de ämnen, som skolans stistare, med en sann uppfattning af bildningens väsende, ansett såsom bisak, här blifvit gjorde till hufvudsak, under det så vigtiga ämnen som den allmänna och fäderneslandets historia, svenska språket, m. m. knappt sått ett rum med på laseordningen. Och under detta förklara revisorer och andra vederbörande, att skolan uppfyller sitt andamål och stiftarens mening! Men det är en fras i gåfvobrefvet, som man utan tvifvel skall anföra, såsom försvar för ett sådant påstående, d. ä. följande slutord: eFrån ett så beskaffadt läroverk vågar man hoppas att med tiden skola kunna utgå de, som, så egenskapade, finna employ såsom dygdige och kristlige gouvernanter, eller s. k. fransyskor i herrskapshus annorstades i riket. Häraf, svarar man, synes det tydligt, att stistaren afsåg det skolan skulle vara ett seminarium för guvernanter, hvadan följer, att lärjungarne böra få del af alla de undervisningsämnen, som för sådana personer fordras, h. e. lefvande språk, småtalanger, m. m. Denna slutsats är dock ej rigtig, ty stiftaren yttrar endast: Man vågar koppa-, att qvinnor, som erhålla en sådan bildning jag nämnt, skola blifva anställda såsom guvernanter. Hvilket kan tolkas sålunda: -Man vågar hoppas, att föräldrar skolal vara så förståndiga att de gerna emottaga till lärarinnor personer med den goda och sanna bildning skolan skall söka bereda dem. Men vilja de ej detta — fordra herrskapshusen en förvand uppfostran åt barnen, — så är ingalunda skolan pligtig att rätta sig derefter. Om man emellertid vill, på grund af denna lösa fras, mot allt hvad som i öfrigt blifvit klart uttaladt, göra Kjellbergska flickskolan till ett seminarium för lärarinnor, så må man då åtminstone organisera skolan derefter, i enlighet med ett gifvet system. Grunddragen härtill vore, såsom vi förut tagit oss friheten antyda, att skolan fördelades på trenne kurser, hvardera om ungefär ett år. I första kursen kunde man lära ett lefvande språk, i den andra två, i den tredje tre o. s. v. Då kunde ock några förberedelse-kunskaper åläggas de inträdessökande, så vida ej detta kan anses stridande mot den 13 S. Men vill man ej detta, vill man tvärtom, med strängare efterlefnad af stiftarens föreskrifter, låta skolan vara en uppfostrings-anstalt, för att dana lärjungarne till kunniga, sediga och väl utbildade samhällsmedlemmar, goda makar och fromma husmödrar — så må man skyndsammeligen rena skolan från dess falska utvexter och göra densamma till en med plan och förstånd inrättad flickskola, deri hufvudämnena må blifva de som stiltaren föreskrifvit. Åsven då borde skolan indelas i vissa afdelningar, med ordnade kurser, och icke såsom nu, undervisning i samma ämnen meddelas under samma timma åt lärjungar från 10 till 18 år, åt dem som varit i skolan i flera år och åt nykomlingarne. Vi kunna ej fatta, att direktionen, som dock äger medlemmar, hvilka borde känna något till skolsaker, kunnat uppgöra läseordningen så utan allt system, utan all reda. Lika besynnerligt är det att revisorer, som gora anspråk på att äga ett vitsord, kunna förklara sådant ändamålsenligt. Då, såsom läsaren funnit, vi framhållit hela organisationens felaktighet, drabbar det mindre administrationen, om vissa af de resultater utaf undervisningen, hvilka examina företett, måste anses otillfredsställande. Deremot länder det både föreståndarinnan och lärarne till heder, att någet kunnat under sådane förhållanden uträttas. Så anmärkte vi med glädje, vid denna sista examen, i olikhet med den föregående, hos flertalet af de unga flickorna en vacker handstil. Deras handarbeten, ehuru nästan alla tillhörde lyxens område, syntes vara särdeles AA EET ö—k— dat vara Anoremont: tv nå intet annat ställe —— 5n—— — —— —ö— — — ee hc